Přejít k hlavnímu obsahu

Jak dávat dítěti kapesné

07. Leden 2020

Kdy dát dítěti první kapesné a jak by mělo být vysoké? To je otázka, kterou si dříve či pozdějí položí každý rodič. Kapesné je hodně důležité. Dítě se naučí hospodařit s penězi, zjistí, jaká je jejich hodnota a osvojí si postupně návyky, jak si na to, co se mu líbí, ušetřit.

Co je potřeba

finanční hotovost

1

Dávat kapesné hodně malému dítěti nemá prakticky žádný význam. Dokud se nenaučí počítat a nezíská první zkušenosti s nakupováním v přítomnosti rodičů, neplní to žádnou funkci. Obecně se má za to, aby první kapesné přišlo s nástupem do první, druhé třídy.  

2

Řada rodičů tápe v tom, kolik dítěti dávat a jak často. Pokud dostane dítě příliš málo, může ho to demotivovat. Zjistí, že si nic za tak málo peněz nekoupí a získá pokřivený pohled na hospodaření s penězi. Naopak částka hodně velkorysá nevede školáka k tomu, aby si uvědomil, že na dražší věci je nutné spořit. Ani v tomto případě kapesné nesplní svůj účel.

3

U menších dětí je lepší dávat kapesné jednou týdně. Jakmile se naučí s penězi nakládat, je dobré přejít k vyšší částce a k výplatě každých 14 dní nebo jednou za měsíc. Menší děti obvykle dostávají okolo 200 Kč na měsíc, starší školáci pak kapesné ve výši 500 Kč. Jde ale jen o velmi orientační údaj. Každá rodina je v jiné finanční situaci, navíc i děti v jedné rodině mají k penězům odlišný postoj. Proto je nutné přistupovat k tomu individuálně.

4

Kapesné je vynikající výchovný způsob, jak potomkovi zprostředkovat informaci o tom, co finančně dostupné je a co není. Teprve když na vlastní kůži pochopí, že k tomu, aby si dopřál třeba něco dražšího, je zapotřebí dočasné odříkání, pomůže mu to do budoucna. Rodiče také dítěti mnohem lépe vysvětlí, proč mu nemohou okamžitě dát to, co si přeje a po čem touží.

5

Jakmile dítě dostane kapesné, rodiče by mu rozhodně neměli říkat, jak má s penězi naložit. Naopak je důležité, aby byl školák už od začátku samostatný. Může se stát, že dívka či chlapec utratí celý obnos prakticky okamžitě. V takovém případě je dobré dítěti vysvětlit, jaké to má důsledky, ale neustupovat a žádné dodatečné peníze jim nedávat. Prostě si musí počkat na další kapesné.

  • Pokud je potomek na střední škole, je možné dávat mu více peněz a dohodnout se s ním, že si některé potřeby bude hradit sám. Získá tak větší rozhodovací pravomoce a pocit zodpovědnosti.
  • Přihlédněte k tomu, jak rozvětvená je vaše rodina. Pokud jste zvyklí se navzájem obdarovávat, dejte dítěti víc peněz, aby mu nějaké zbyly i poté, co koupí příbuzným malé dárečky.
  • Pokud dítě zlobí, netrestejte ho tím, že mu snížíte kapesné. Jeho výše by se neměla měnit v závislosti na chování dítěte.

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak na seznam svatebních darů
Váš velký den se blíží a začínáte řešit praktické záležitosti ohledně svatby? Začínají se vás přátelé a rodina vyptávat, jaké svatební dary by se vám…
Obrázek není k dispozici
Jak ušetřit peníze při praní
V dnešní době hledáme všechny možné a schůdné cesty, jak ušetřit. Mnohdy se nám už zdá, že víc šetřit peníze už ani nelze. My vám však ukážeme skryté…
Obrázek není k dispozici
Jak napsat výzvu k úhradě dluhu
Dluží-li vám někdo peníze po splatnosti pohledávky, není dobré jen nečinně sedět a čekat, až zaplatí. Dlužník by totiž nemusel zaplatit vůbec. A důvod…