Přejít k hlavnímu obsahu

Jak hledat práci

08. Březen 2012

Skončili jste školu a hledáte prví zaměstnání? Dostali jste v práci výpověď? Hledání práce není v dnešní krizové době jednoduchá záležitost. Pracovních míst je málo. Následující řádky jsou věnované tomu, jak práci správně hledat.

1

Ujasněte, o jakou práci máte zájem. Nepůsobí dobře, když na pohovoru váháte, jestli chcete dělat učitele nebo pokladní. Stává se to hlavně u absolventů škol. Spíše si vyberte dvě tři varianty, které spolu souvisí, co by Vás bavilo.

2

Rozhoďte „sítě“. Nejlepší zdroje hledání nového zaměstnání jsou kromě internetu a tisku i osobní kontakty. Poptejte se známých, bývalých kolegů. Z internetových stránek jsou populární www.jobs.cz, www.prace.cz, www.jobpilot.cz, z tisku Mladá Fronta a Hospodářské noviny (přílohy vychází v určitý den v týdnu). Můžete využít i nabídku personálních společností nebo úřadu práce.

3

Rozešlete životopisy. V žádném případě neposílejte hromadný mail na různé firmy, působí to velmi neseriózně. Na jednotlivé nabídky posílejte životopis s průvodním dopisem, kde popíšete, proč máte zájem zrovna o danou firmu a pracovní nabídku. Dělejte si poznámky kam a kdy jste daný životopis odeslali. Případně si jednotlivé nabídky vytiskněte a napište si k nim poznámku, kdy jste na inzerát reagovali. Budete tak mít přehled, do které firmy jsem se již hlásili a také když Vám někdo z firmy zavolá, budete mít hned přehled, o kterou nabídku se jedná. Není vhodné posílat životopis 2 krát na tu samou nabídku jenom proto, že se znovu objevila po měsíci mezi horkými novinkami na internetu.

4

Buďte aktivní. Poslali jste životopis a firma Vám ani nepotvrdila, že Vaše materiály obdržela? Pokud na danou nabídku nedostanete odpověď do 1-2 týdnu, zavolejte přímo člověku, který je uvedený jako kontakt pro nábor na dané místo. Poptejte se, jestli Váš životopis obdrželi a jak to vypadá s výběrovým řízením.

5

Pracovní pohovor. Pokud budete absolvovat pohovor u dané firmy, zjistěte si o ní co nejvíce informací. Informace Vám poslouží nejen k tomu, že budete působit dojmem člověka motivovaného pro danou práci, ale zároveň budete vědět, na co se chcete zeptat (např. u firmy na okraji města může být na místě otázka, jestli k závodu dojíždí firemní autobus). Nejlepším zdrojem informací o firmě jsou její vlastní webové stránky, ještě lepším člověk, který v dané firmě pracuje nebo pracoval. Také je vhodné na pohovor vybrat správné oblečení. Pokud budete zapojovat kabely a lézt pod stolem, asi oblek nebude vhodný, naopak. Pokud zase budete objíždět ředitele bank, tak se moc nehodí jít na pohovor v džínách a vytahaném tričku.

6

Nevzdávejte se. Máte za sebou už desátý pohovor a všude Vás zamítli? Berte každý pohovor jako příležitost, naučit se něco nového. Ptejte se na zpětnou vazbu, proč jste danou pracovní nabídku nedostali. Na odpověď: „Měli jsme vhodnějšího kandidáta“ si připravte další otázku: „V čem byl kandidát vhodnější?“ Pokud už znova slyšíte: „Jeho angličtina byla na lepší úrovni“, je čas zamyslet se nad rychlokurzem jazyka nebo změnit hledanou práci na místo bez požadavku jazyku.

Připravte se na to, že hledání práce je někdy běh na dlouhou trať. Běžně trvá 1-3 měsíce, v dnešní době krize i déle.

Autor: webi
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak si najít práci v zahraničí
Jak okamžitě zrušit pracovní poměr
Obrázek není k dispozici
Jak se chovat u pohovoru
Jak se obléci na pohovor
Obrázek není k dispozici
Jak se obléct na pohovor