Přejít k hlavnímu obsahu

Jak opravit poškozené kovové předměty | rady

Jak opravit poškozené kovové předměty | rady. Opravy kovových předmětů mohou být náročné, tedy práce pro oborníky a někdy dokonce odevzdané druhotné suroviny. Drobné poškozeniny jsme však celkem sami schopni dobře zvládnout. Dnes k tomu máme moderní pomocníky, různé čistící a ochranné prostředky na kovy dokáží zahladit různá malá potlučení a i poškrábání. Pravidelným leštěním můžeme odstranit počátky probíhající koroze a udržet lesk. Poradíme si i s menšími promáčklinami v mědi, cínu nebo dutých mosazných předmětech. Drahé zboží ze stříbra a zlata je lepší dát do péče odborníků ve zlatnictví.

Co je potřeba

epoxidové lepidlo
leštěnka na kov
pilníčky
brusné papíry
leštící pasty
lakový benzín
kladívko
dřevěné kopyto

1

1. Pokud se v povrchu kovových předmětů objeví prasklinky a dírky, opravíme je epoxidovými či akrylovými lepidly. Jako plnidlo můžeme použít kovové piliny, například práškový bronz, oprava se tak stane ještě méně viditelná.

2. Drobné poškrábání můžeme opravit silnějšími vrstvami leštěnky. V případě větší již musíme vzít pilníček a brusné papíry či plátna, je potřeba materiál odbrousit na úroveň prasklin. Je potřeba povrch rozleštit, aby byla oprava co nejméně viditelná. Můžeme použít brusnou pastu na kov, pastu z plavené křídy, denaturovaného lihu a parafínu. S pastou se pracuje tak, že ji naneseme na proužek látky, kterou si obtočíme kolem prstu a leštíme krouživými pohyby. Předmět omyjeme a případně pokračujeme v leštění.

3. Na větší poškozeniny mědi a mosazi použijeme smirkový papír navlhčený olejem. Pozor, na měkký cín se nikdy hrubší a hrubé brousící prostředky nepoužívají. Obdobně také ne na bronz s patinou.

4. Jestliže máme stříbrné předměty s nějakými škrábanci, odstraníme je pastou ze zlatnické červeně a denaturovaného lihu, kterou můžeme zakoupit v obchodě se šperky.

5. Díry a praskliny v litině se mohou zatmelit epoxidovým tmelem. Ten se připravuje tak, že epoxidové lepidlo smícháme s práškem kovu. Směs se dá dále zahustit přidáním kaolinu.

6. Díry v tenkých materiálech se při opravě podkládají modelářskou hlínou. Po nanesení tmel necháme přes noc zaschnout a pak přebrousíme jemným smirkovým papírem. 7. Pro důkladnější zamaskování oprav se hodí kovová pasta na barvení obrazových rámů, kterou lze koupit v obchodech s malířskými potřebami. Ta se nanáší pomocí špičky prstu nebo štětcem, pak pastu ale zředíme lakovým benzinem.

8. Promáčklá místa větších rozměrů necháme odborníkům, s menšími si poradíme sami. Vyrobíme si dřevěné kopyto odpovídající tvaru vnitřku předmětu. Pak ho upneme do svěráku a jemně tlačíme na poškozené místo, až se povrch vyrovná. Místo jemně obrousíme leštící červení, plavenou křídou a poté vyleštíme.

9. Duté předměty s promáčklým plochým dnem postavíme na tvrdou desku. Má-li nádoba tvarované dno, zhotovíme podložku k jeho podepření. Svrchu pak tlučeme opatrně kladivem do dřevěného hranolku, až dno vyrovnáme.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak v domácnosti vrtat do zdí | rady
Jak v domácnosti vrtat do zdí | rady. Vrtání do zdí je jedním z prvních oříšků, který řeší většina lidí po nastěhování do nového bytu nebo domu. Pokud…
Jak vybrat domácí vodováhu | rady
Jak vybrat domácí vodováhu | rady. Vodováha je často potřebná nejen pro kutily, ale pro každého, kdo v domácnosti aktivně rekonstruuje, montuje nebo r…
Jak provést odvodnění pozemku | rady
Jak provést odvodnění pozemku | rady. Voda na pozemku může být výhodná, ale pokud je jí mnoho, tak naopak škodí. Pozemek, který připomíná bažinu, je p…