Co je potřeba

internet na stažení programu
nákup balíčku na čištění CD
zubní pasta

1

Možností k opravě poškozeného CD nebo DVD nosiče je několik. Proto vyzkoušíme v následujících krocích všechny postupy. Začneme výběrem programu, který nám pomůže. K obnově média slouží například program IsoBuster. Ke stažení je jako shareware, většinu jeho funkcí však můžeme využívat i bez zaplacení. Program je lokalizován do češtiny, což potěší méně zdatné v cizím jazyce. Nejprve provedeme instalaci programu. Tzn. že si ho stáhneme do počítače - třeba na plochu.

2

Po stažení dvouklikem pravého tlačítka myši či touchpadu na notebooku spustíme instalaci programu. V záložce Options klikneme na Languages, kde vybereme češtinu. Vložte disk do mechaniky, počkejte, až se zobrazí v programu. Vyberte data a zvolte Extrahovat. Začne kopírování, jakmile program rozpozná nečitelný sektor, vyskočí hláška.
Budou vám vyskakovat informace o nečitelných sektorech, zvolte tlačítko Ignorovat. Jakmile se dokončí kopírování souboru, objeví se informace, jestli chcete poškozený (nyní již úspěšně zkopírovaný) soubor smazat. Klikněte na NE. Pokud zvolíte Ano, soubor se na váš harddisk v počítači neuloží!

3

Pokud nejste spokojeni s výsledkem, další možností je nákup pasty na opravy poškrábaných nosičů. Ty lze zakoupit s potřebami pro elektro za nějakých 80 korun. Sadu nalezneme například pod názvem CD/DVD repair kit. Balení obsahuje papírové ubrousky a obnovovací hmotu. Hmotou potřeme poškrábaná místa a necháme zaschnout. Po zaschnutí nosič vložíme do mechaniky a vyzkoušíme funkčnost. Pokud možno, všechna data ihned zálohujeme.

4

Pokud jsme ani tentokrát neuspěli, vyzkoušíme trochu netradiční metodu. Budeme k tomu potřebovat zubní pastu. Nosič opravíme pro jednorázové přečtení, ale to nám bude postačovat. Vybereme zubní pastu bez mikrogranulí, tu nejlevnější, a potřeme jí poškrábané místo. Pasta je abrazivum, které vyhladí povrch tak, že odraz bude lámán zpět do čočky. Mírně vlhkým hadříkem pak povrch jemně přetřeme, abychom se zbavili veškeré hmoty. Vyzkoušíme v mechanice. Samozřejmě ihned kopírujeme, pokdu je to možné.

5

Poslední metodou je přebrousení média. Vyhledáme kvalitní půjčovnu DVD a CD, kde přístroj k úpravě povrchů by mohli vlastnit. Požádáme o přebrousení, třeba za malý poplatek.

Klíčová slova

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
3.89796
Average: 3.9 (49 votes)