Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat batáty | rady

Jak pěstovat batáty | rady. Batáty jsou vlastně obří sladké brambory. Vzhledem skutečně brambory připomínají, ale jsou daleko větší. Batáty pocházejí z tropických oblastí Ameriky, kde dorůstají výhony této poléhavé rostliny až pětimetrové délky. Květy jsou zbarveny bíle, růžově až purpurově a jsou velmi podobné ozdobným svlačcům. Hlízy batátů váží obvykle od půl kilogramu až do 5 kg a mají různé protáhlé tvary. Slupka batátů je bílá, nažloutlá, hnědá až fialová. Vařené batáty mají jemnou nasládlou chuť. Skutečnou lahůdkou jsou batáty pečené podávané se zakysanou smetanou.

1

Pěstovat batáty v našich podmínkách není nic obtížného, neboť tyto rostliny mají velkou přizpůsobivost v různých zeměpisných oblastech. V každém případě však vyžadují slunnou polohu stanoviště a hlubokou hlinitopísčitou půdu bohatou na organické látky. Dobře snášejí přísušky.

2

Pokud se rozhodnete pro pěstování batátů na své užitkové zahradě, pořiďte si sazenice předpěstované v květináčích ze zakoupené hlízy s vegetačními očky. Na zahradu je můžete vysazovat až po skončení chladných květnových dnů, tedy po „ledových mužích“.

3

Sazenice batátů se sází hluboko do dobře prohřáté půdy a stejně jako u brambor se vytvoří známé hrůbky. Batáty dobře snášejí i sucho, ovšem pro lepší výnosy je v suchém období dobrá mírná závlaha. Jelikož jde o poléhavou rostlinu, vyplatí se její vyvazování.

4

Sklizeň batátů probíhá až po zaschnutí lodyh, nejčastěji to bývá v září či počátkem října. Důležité je dávat pozor, aby se hlízy při sklizni nepoškodily.

5

Pokud máte k dispozici suchý a chladný sklep, který je dobře větraný, vydrží takto uskladněné hlízy asi tři týdny. Pro jarní výsadbu se hodí malé hlízy, které uložíme do bedny s pískem nebo rašelinou.

Pusťte se do pěstování batátů i vy. Je prokázáno, že batáty jsou velmi výživné a mají o polovinu vyšší nutriční hodnotu než brambory. Vedle škrobu obsahují ještě vlákninu a vitaminy A, B a C.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat brambory | rady
Jak střídat plodiny na zahradě
Jak zpracovat hložinky | recepty
Jak zpracovat úrodu dýně Hokkaidó