Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat lékořici

16. Březen 2016

Lékořice lysá je vytrvalá rostlina, která žije mnoho let. Lékořice se ve velkém pěstuje na jihu Evropy, odkud k nám také přišla. Lékořice miluje subtropické anebo tropické podnebí. Pěstuje se pro své léčebné účinky, skvělou chuť a aroma. Extrakt z lékořice se přidává do různých cukrovinek, likérů a dalších potravin. Jako lék má velice významné pozitivní účinky při nachlazení, kdy podporuje vazkost hlenu u suchého kašle, čistí plíce a zlepšuje dýchání. Podporuje trávení, zklidňuje žaludeční vředy, pozitivně působí na zubní kaz (efektivněji než lecjaké ústní vody), podporuje funkci jater a zmírňuje pálení žáhy. Dlouhodobé užívání není však doporučováno, protože pak působí obdobně jako kortikosteroidy. Zkuste si tuto dobrotu vypěstovat i vy, není to složité a rozhodně toho nebudete litovat!

Co je potřeba

• kořen lékořice – osivo
• zahradu
• půdu
• motyku
• vodu
• ruce

1

Aby se lékořici u vás dařilo, potřebujete slunné a teplé místo, písčitou půdu plnou živin a místo poblíž potoka anebo rybníka (prostě někde u vody). Dříve než se dáte do sázení lékořicových kořenů, musíte půdu pořádně odplevelit a pohnojit. Lékořice nejlépe roste v kypré pravidelně odplevelované půdě s dostatečnou hloubkou a s dostatečnou zálivkou.

2

Ideální půda pro lékořici má neutrální pH anebo 6 a více. V případě, že je půda kyselá, je zapotřebí přidat do půdy síru, jestli je naopak příliš zásaditá, přidává se pro změnu vápno.

3

Kořen lékořice zasaďte cca 10 cm hluboko s rozestupy 50 cm. Chcete-li pěstovat lékořici ze semen, nejprve semínka namočte do vody na 24 až 48 hodin. Semena lékořice zasaďte lehce 0,5 až 1 cm do substrátu. Výsev je možný během celého roku. Kořen lékořice se obvykle do země dává v březnu svisle vzhůru.

4

Odborníci doporučují při pěstování lékořice půdu mulčovat. V průběhu vegetace je zapotřebí také přihnojovat.

5

Lékořice kvete od června do srpna. Na zimu lékořici sestříhejte a zbavte se mrtvých šlahounů.

6

Sklízí se kořen lékořice, který je bohatý na léčivé látky. Kořen lékořice se sklízí buď na jaře, když nasazuje na květ, anebo až na podzim (září až prosinec). Podzim je pro sklizeň mnohem výhodnější, protože kořen obsahuje mnohem více blahodárných látek. Lékořice se sklízí v době, kdy je rostlina minimálně tříletá. Nejideálnější věk pro sklizeň lékořice je však 6 – 10 let.

7

Sklizený kořen lékořice skladujte v chladu, mimo dosah přímého světla a v suchu. Před uskladněním jej však nejprve očistěte, omyjte a usušte. Suší se při teplotě do 30°C. Správně usušený kořen lékořice je žlutý.

8

Lékořicový extrakt se vyrobí z usušeného kořene lékořice, který nejprve očistíte a zbavíte jej vrchní slupky, která je nechutná. Pak se kořen lékořice naseká na malé kousky a rozemele. Takto připravený kořen lékořice se potom vloží do hrnce (ideálně do měděného), kde se smíchá s vodou a vaří se do té doby, dokud směs nezhoustne a nečerná. Po zhoustnutí se tato směs odlévá do různých forem a nechává se zatuhnout.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat černý kořen
Jak pěstovat artyčoky
Artyčok je druh zeleniny, který se v naší zemi příliš nepoužívá, možná jste se však setkali alespoň s nakládanými artyčoky na pizze. Artyčok…
Jak hnojit balkonové rostliny
Jak hnojit balkonové rostliny | rady a tipy. Také se zatajeným dechem obdivujete nádhernou záplavu balkonových květů a vrtá vám hlavou, jak toho…
Jak zrevitalizovat trávník
Jak zrevitalizovat trávník | rady a tipy. Po zimě je bez vitality, unavený a bez šťávy. Řeč je o trávníku, který máme na zahradě. Při péči o rostliny,…