Přejít k hlavnímu obsahu

Jak porozumět dítěti s ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou

04. Listopad 2014

Klíčovými znaky ADHD u dětí jsou hyperaktivita, nedostatečná schopnost soustředění a impulzivnost. Vzorce chování asi u poloviny postižených dětí v dospělosti vymizí, u části dětí tyto symptomy zůstávají, i když dítě roste a dospívá, často zůstávají nezměněné.

1
Někdy se nám zdají všechny děti hyperaktivní, neboť úroveň jejich pohybové aktivity je výrazná. Ale to nic neznamená, jak dítě roste, se pohybová aktivita snižuje. Diagnóza dítěte s ADHD je mnohem složitější, než jmenované symptomy (hyperaktivita, nesoustředění a impulzivnost) a chování, kdy se dítě nedovede na napomínání zklidnit,vyrušuje, nemá rádo udržování pořádku a určitý řád, nedovede se na nic soustředit, je neklidné, nerozhodné, zapomnětlivé, ztrácí sebekontrolu. Tyto děti mají většinou nižší práh frustrace.
2
Už jste jako rodiče vyzkoušeli možné i nemožné, střídali jste odměny a tresty, ale vše se míjí účinkem, máloco zabere? Dítě slibuje, ale je stále stejně neposlušné, ve školce a ve škole neposedí v klidu, je nepořádné, nenosí úkoly, tvrdí, že žádné nemá, ruší, nedává při vyučování pozor. I když dítě v hloubi duše touží dělat vám radost, nedaří se mu to. Nezapomínejte dítě pochválit, i když se mu nepovede vše úplně dobře, nebo když úkol dokončí. Dítě přirozeně touží po našem souhlasu a přijetí.
3
Děti většinou nedělají to, co bychom očekávaly, ale na to, co kontrolujeme, to si pak dají větší pozor. Děti s poruchou pozornosti skutečně musejí vědět, že je stále kontrolujete. Jejich úkoly, i plnění povinností doma - úklid hraček, ustlání svojí postele, úklid osobních věcí, udržovat pořádek ve skříni a podobně.
4
Snažte se dítěti udělovat pokyny v pokud možno klidné náladě. Nenadávejte, nezlobte se, že už jste to několikrát říkali, dítě vás prostě nevnímalo. Pokyny zopakujte normálním tónem. Dítě si poradí s úkoly, když netrvají dlouho. Nevydrží se delší dobu soustředit, potřebuje pohyb. A právě pohyb napomůže mozku, aby se soustředil na další práci. Pohyb v místnosti je někdy problém, ale je možné si třeba "zaskákat panáka", nebo zahrát "škatulata, hýbejte se".
5
Dítě s poruchou pozornosti by mělo mít co nejvíce organizovanou činnost. Děti stejně jako my, dospělí, dělají nejradši to, co ji přináší potěšení. Když se k zadané práci pro dítě zařadí něco zábavného, bude mít motivaci k další práci nebo činnosti, kterou musí splnit. Zábava je sice motivuje k aktivitě a ke splnění povinností, ale tyto děti potřebují stanovit pevné hranice a během zábavy se musí usměrňovat. Pevnost neznamená velkou přísnost, znamená to jen, že zábava nesmí přerůst v chaos.
6
Děti s poruchou pozornosti nenávidí všechno, co je nudné, tak je udržujte více v pohybu. Pohyb a zpěv upevňují zadanou aktivitu a proces. Starší děti budou rády uklízet při své oblíbené muzice nebo písničce. Pomozte jim vytvořit z povinnosti trochu zábavy a jejich přístup k činnostem bude trochu zodpovědnější.
7
Vnímání vlastní osoby má u dětí sáhodlouhé důsledky. Pokud se vidí úspěšné, tak se na úspěch také vyladí. Všichni jsme vlastně takoví, za jaké se považujeme. Naše děti potřebují vědět, že jsou individuality a že jejich nápady a zájmy jsou pro nás důležité. Je trochu chybou nás, rodičů, když se soustředíme jen na optimalizaci chování dítěte a zapomeneme vidět v každém dítěti jedinečnou osobnost.
8
Diagnóza ADHD nevylučuje, že se jedná o děti šikovné, manuálně zručné, tvořivé, dosahují vynikajících výsledků v určitém oboru a aktivitách.
Autor: Jirina Novakova | Zobrazit autorská práva

Foto ilustrační, autor: Real Odyssey, ID: 1200271, zdroj: sxc.hu

Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak poznat slepé střevo
Jak na černý kašel
Obrázek není k dispozici
Jak bojovat proti anorexii
Jak zlepšit spánek | rady a tipy