Přejít k hlavnímu obsahu

Jak snížit daň z příjmů - OSVČ

27. Únor 2011

Placení daní je snad noční můrou každého podnikatele. Osoby samostatně výdělečné činné (OSVČ) si však mohou daň z příjmu snížit a ušetřit tak řádově i tisíce korun. Stačí využít při optimalizaci daňové povinnosti následující postup.

1
Penzijní připojištění, životní pojištění Pokud si platíte penzijní připojištění a přispíte víc jako 500 korun měsíčně, můžete si přebytek naspořené částky odečíst. Nanejvýš však 12 tisíc korun. Stejně tak to je u životního pojištění. Celkem vám takové spoření přináší několik výhod - spoříte, od státu dostáváte příspěvky - a ještě k tomu si "navíc" naspořené peníze odečítáte a snižujete daň z příjmu.
2
Dary, odběr krve Druhou možností, jak si snížit daň z příjmu, je dar. Můžete darovat peníze nebo majetek. Abyste mohli nezdanitelnou část základu daně uplatnit, musí hodnota daru přesáhnout 2% ze základu daně nebo činit alespoň 1000 korun. Odečíst si můžete celkově nanejvýš 10% ze základu daně. Hodnota jednoho odběru krve je 2000 korun.
3
Úroky ze stavebního spoření nebo hypotéky Pokud jste během zdaňovacího období vzali úvěr ze stavebního spoření nebo hypotéku na bytovou potřebu, pak si zaplacené úroky můžete odečíst. Maximálně však do výše 300 tisíc korun ročně.
4
Vzdělávání Osoby samostatně výdělečné činné, které během zdaňovacího období si rozšiřovaly své vzdělání a musely uhradit poplatky spojené se zkouškami ověřující výsledky dalšího vzdělávání, si mohou odečíst až 10 tisíc korun za rok. Zdravotně postižení jsou zvýhodněni, odečet činí maximálně 15 tisíc korun.
5
Členské příspěvky Až 3 tisíce korun si můžete odečíst, pokud jste během roku museli zaplatit členský příspěvek odborové organizaci.
6
Spolupracující osoby Příjmy a výdaje OSVČ dosažené při podnikání lze ze zákona rozdělovat na spolupracujícího manžela či manželku. Rozdělit však lze do 50% příjmu, maximálně však do výše 540 tisíc korun ročně, což je 45 tisíc měsíčně. Na osoby žijící s poplatníkem daně v domácnosti do 30%, maximálně do výše 180 tisíc korun. Spolupracující osoba však má stejné povinnosti jako OSVČ - tzn. ohlásit se na finančním úřadě, podat daňové přiznání a platit zálohy na pojistném. Příklad Příjmy OSVČ činily 800 tisíc a výdaje 400 tisíc, na spolupracující manželku na rodičovské dovolené převedl 10 %. Spolupracující manželka tak za rok bude mít tyto příjmy: příjmy 80 000 Kč výdaje 40 000 Kč zdravotní pojištění činí (80 000 – 40 000) x 0,5 x 0,135 = 2 700 Kč sociální pojištění činí 0 Kč (je splněna podmínka pro příjem u vedlejší činnosti) daň po uplatnění slevy na poplatníka činí 0 Kč
7
Cestovní náhrady Užíváte-li ke svému podnikání automobil, pak uplatňujete náklady pohonných hmot. Při pracovních cestách lze rovněž uplatnit stravné. Pracovní cesta sle musí trvat déle než 12 hodin. Stravné se pohybuje od 92 do 172 korun.
Autor: chorche
Hodnocení
pavel sytny (neověřeno) | Út, 01/06/2015 - 21:34

Prosím o radu: pokud jsem OSVČ a jsem plátce DPH musím do výnosu příslušného zdanitelného období (např. Na konci roku ) vždy přiznat do výnosu všechny vyfakturované a zaplacené příjmy s datem zdaňovacího příslušného období nebo mohu případné nezaplacené příjmy započítat až do dalšího zdaňovacího období? Děkuji

Dobrý den, Danielo.

Pokud chápeme Váš dotaz správně, odpověď je následující: Pokud byste byla uchazečem o zaměstnání evidovaným na ÚP, pak byste v těchto měsících nemohla být spolupracující osobou svého manžela. Zároveň přidáváme, že spolupracující osoba OSVČ nemusí mít živnostenské oprávnění, a proto nehraje roli, zda ŽL máte, či nikoliv. Co se týká evidence na úřadu práce: Evidence není časově omezená - pokud nemáte zdroj příjmů a zaměstnáníc, jste vedena na příslušném úřadu práce v místě trvalého bydliště. Povinnosti uchazečů o zaměstnání jsou v kostce následující: evidence (tzn. přihlásit se na úřad, vypsat 1 formulář, přiložit informace o posledním zaměstnání typu zápočtový list apod.), sjednání schůzky s pracovníkem ÚP, který Vám předá vyrozumění o výši Vaší podpory, dále pak sjednání první schůzky, kde s pracovníkem ÚP pořešíte možnosti. Vaším úkolem je najít si vhodné zaměstnání, tuto činnost dokládáte ÚP.

Daniela (neověřeno) | Po, 09/02/2013 - 23:12

Prosim o radu:
jsem v domácnosti - bez vlastního pravidelného prijmu - a u manzela(advokát) jsem vedena jako OSVC-spolupracují manželka.Tzn.odecita si na me cast prijmu, plati zdravotní pojištění a sociální pojištění.Mam ZL-nyni pozastaveny.Manzel s nami nezije ve spol.domacnosti, potrebuji poradit zda by se mi nevyplatilo přihlásit se na Úřadu prace.Staram se o dve nezletilé děti a práci nemohu sehnat.Co je pro me vyhodne? Platim si obe pojištění a pokud vím tak kdybych byla vedena na UP tak tyto platby hradi za me stat.Jak dlouho mohu byt u UP vedena a jsou nejake povinnosti ohledne dokladovani hledání zaměstnání?
Děkuji

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Podali jste řádně daňové přiznání za loňský rok a vznikl vám přeplatek na dani? Můžete žádat o jeho vrácení. Žádost o vrácení přeplatku daně podejte n…
Obrázek není k dispozici
Aby mohla obchodní společnost vzniknout, fungovat a prosperovat, musíte do ní nejdříve investovat. Může se jednat o několik tisíc, ale taky o několik…
Obrázek není k dispozici
Společné jmění manželů, známé také pod zkratkou SJM, rozvodem zanikne. Protože do SJM spadají jak aktiva (majetek nabytý za trvání manželství, až na z…