Přejít k hlavnímu obsahu

Jak správně psát uvozovky

30. Květen 2011

Uvozovkami odlišujeme v textu přímou řeč, citáty, přesné názvy, nespisovné výrazy či výrazy ironické. Laicky řečeno, uvozovkami se snažíme v textu zachovat zřetelnost, a proto problematická slova či věty odlišíme od zbytku komunikátu. Psaní uvozovek je velice jednoduché, přesto v něm mnozí chybují.

1
I když v češtině užíváme tři varianty uvozovek: dvojité „ “, jednoduché , ‘ a boční » « (případně i jednoduché boční › ‹), používáme zejména uvozovky dvojité „ “.
2
Tyto tvary uvozovek: “ ”, " " jsou nesprávné! Nikdy je nepoužívajte, pokud vám to technické možnosti dovolují. Uvozovky píšeme nejprve dole před uvozovaným textem „ a nahoře na konci uvozovaného textu “. Na klávesnici správný tvar uvozovek píšeme pomocí kláves SHIFT a uvozovky pravo nahoře (obvykle klávesa „ů“). Chceme-li tedy uvozovat větu, pak takto: „Včera jsem přišel domů pozdě.“
3
Uvozujeme-li celou větu, druhé uvozovky píšeme až za interpunkčním znaménkem (tečka, otazník, vykřičník).
4
Pokud končí citovaná věta otazníkem či vykřičníkem, nepíšeme zde před druhou uvozovkou čárku (např. „Že jsem měl velká očekávání?“ divil se Luboš.).
5
Chceme-li uvozovat přímou řeč, použijeme tento tvar: Přišel zákazník a zeptal se: „Máte mléko?“
Autor: chorche
Hodnocení
Tomáš Prokeš (neověřeno) | St, 04/01/2015 - 00:00

Dobrý den,
chci se zeptat zdalipak je správné dát mezi uvozovky jednotlivé písmeno příklad: Řidičský průkaz skupiny ,,B"
díky s pozdravem Prokeš

Pawloule (neověřeno) | Po, 05/13/2013 - 10:49

Dobrý den,

prosím o radu, zda je níže uvedená věta dobře napsána?

Na daňový doklad uveďte: ,,Daň odvede zákazník."

Daň odvede zákazník je v uvozovkách proto, že takhle doslovně (nelze se odchýlit - např. dopočte atd.) se má užívat.

Děkuji.

S pozdravem
Pawloule

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici