Co je potřeba

nápad
podnikavý duch
případně kontakty na kupce

1

Přípravná fáze - obdoba podnikatelského záměru

Facebook v České republice údajně užívají téměř dva miliony lidí. Uživatelé Facebooku ve svých profilech zveřejňují informace, které pak soukromý sektor využívá k přesnému zacílení na konkrétní typ spotřebitelů podle preferencí. Zobrazující se relevantní reklama v pravém sloupci Facebooku je cílená, umožňuje tak vyšší clickrate, a firmě, která si reklamu zaplatila, tak i větší efekt s menšími náklady. Většina uživatelů si tyto mechanismy samozřejmě neuvědomuje.

Facebook skupina se může stát pro soukromý sektor stejně zajímavým prostředím, v němž se sdružuje určitý typ uživatelů s určitými preferencemi. A nabízí tak příležitost hromadně, jednoduše a s nízkými nebo nulovými náklady na tento typ uživatelů opakovaně působit. Jestliže se rozhodneme založit Facebook skupinu pro komerční účely, měly bychom si nejprve připravit obdobu podnikatelského záměru (např. na stránce www.jaktak.cz/jak-napsat-podnikatelsky-plan-podnikatelsky-zamer.html ). Vymezíme si, jak budeme k uživatelům přistupovat, a ujasníme si, jakým způsobem na skupině vyděláme.

Modelový příklad:

Založíme skupinu s názvem Pivo - to je naše spása. Skupinu doporučíme svým přátelům v sociální síti Facebook. Ti jej doporučí svým přátelům, přibývá počet fanoušků. Očekáváme, že ke skupině se budou hlásit uživatelé, které členstvím ve skupině chtějí vyjádřit svůj názor, postoj - tedy, že mají rádi pivo. Po určité době, v řádech dní nebo týdnů, dosáhne skupina příkladem 20 tisíc fanoušků. To už je slušná skupina, se kterou můžeme pracovat a kterou můžeme nabídnout soukromému sektoru. Tady se nabízí příležitost pro pivovary v České republice, restaurační zařízení, online nebo tištěná periodika zabývající se pivem apod. Je několik způsobů, jak na naší skupině vydělat. Můžeme ji prodat do soukromého sektoru a předat správcovství skupiny, popř. opakovaně přijímat částku za to, že na stránce skupiny zveřejníme nějaké komerční sdělení.

2

Realizační fáze - tvorba Facebook skupiny

Jestliže jsme si ujasnili, jak budeme postupovat a jak skupinu zpeněžíme, nic nám nebrání v tom, abychom se pustili do realizace našeho záměru. Vytvořit Facebooku skupinu je poměrně jednoduché. Podrobný návod naleznete zde: http://www.jaktak.cz/jak-na-facebooku-propagovat-firmu-skupina-group.html

3

Šíření Facebook skupiny

Dobrý nápad se vždy šíří v sociální síti Facebook jako infekce. Na tom jsou postavené i virální kampaně - účinný marketingový nástroj, jak oslovit velký počet lidí za minimálních nákladů. Proto Facebook skupiny typu "Pokud se sem přidá padesát tisíc lidí, tak oběhneme nahé olomoucké náměstí" nebo "Zlí lidé" mají velký úspěch i fanouškovskou základnu. Smyslem je zábava, uživatelé se chtějí bavit a vyjádřit svůj názor, nejčastěji jde o recesi. Jestliže budete mít dobrý nápad, nasdílejte skupinu nejprve svým přátelům. Jejich přátelé uvidí, že se přidali k nějaké skupině, a pokud i je zaujme, máte napůl vyhráno, infekce se začne Facebookem šířit rychle.

4

Práce se skupinou

Jakmile začnete s reklamou brzy, může se vám to vymstít. S uživateli je třeba pracovat citlivě. Stejně tak není vůbec vhodné, abyste svou skupinu zcela přejmenovali - fanoušci to budou považovat za podvod (viz např. případ http://zpravy.idnes.cz/tisice-lidi-lakali-na-vyhru-pak-z-nich-na-facebooku-udelali-fanousky-paroubka-1vy-/domaci.asp?c=A100103_151539_domaci_bar ). Ve skupině zveřejňujte zajímavé příspěvky, které by mohly fanoušky oslovit.

5

Prodej reklamy nebo prodej Facebook skupiny

Teď už je to na vašich obchodních schopnostech. Otřelí byznysmeni mají své kontakty, stačí jeden telefonát a schůzka se správnými lidmi a podnikatelský úspěch se může brzy dostavit. Facebook skupinu můžete prodat, což vám přinese jednorázový zisk, nebo soukromému sektoru nabízet prostor pro prezentaci služeb či výrobků. Stále platí, že reklama zveřejněná na stránce Facebook skupiny se musí jevit jako přirozený produkt sociální sítě. Veškeré komerční aktivity a transakce by měly probíhat v pozadí. Odhalení by mohlo skupinu poškodit. Proto skupinu neprodáváme veřejně, stejně tak veřejně neprezentujeme své záměry.

Varování

Tento byznys může být v rozporu s podmínkami Facebooku. Čtenáře upozorňuji, že tento návod je pouze ilustrační. Podobné obchody na Facebooku probíhají neoficiálně, pro komerční sektor je to moderní způsob, jak oslovit konkrétní typ uživatele.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.3125
Average: 4.3 (16 votes)