Přejít k hlavnímu obsahu

Jak získat podporu v nezaměstnanosti

Pokud jste nezaměstnaní, můžete si požádat o podporu v nezaměstnanosti. Přesné podmínky pro přiznání podpory v nezaměstnanosti přitom stanoví zákon č. 435/2004 Sb. O zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů. Pro podporu v nezaměstnanosti se přihlaste na úřadu práce v místě trvalého bydliště. Pokud jste dostali od posledního zaměstnavatele odstupné, počítejte s tím, že vám podpora v nezaměstnanosti bude přiznána až po několika měsících.

1
O podporu v nezaměstnanosti si musíte požádat na místně příslušném úřadu práce, přičemž příslušnost tohoto úřadu závisí na adrese vašeho trvalého pobytu.
2
Pro získání podpory v nezaměstnanosti je třeba splnit několik podmínek: nezaměstnaný se musí co nejdříve po ukončení pracovního poměru zaevidovat na příslušném úřadu práce a zde si podat písemnou žádost o poskytnutí této podpory. Dále musí být žadatel o podporu občanem České republiky a musí mít během dvou let předcházejících zařazení do evidence odpracováno minimálně dvanáct měsíců (s účastí na důchodovém pojištění).
3
Na podporu v nezaměstnanosti však nemá uchazeč nárok, pokud s ním byl v období šesti měsíců před zařazením do evidence ukončen pracovně právní vztah ze strany zaměstnavatele z důvodu hrubého porušení povinností. Dále nemůžete čerpat podporu v nezaměstnanosti, pokud pobíráte nemocenské dávky, starobní důchod nebo jste ve vazbě.
4
Pokud uchazeč od zaměstnavatele dostal při skončení pracovního poměru odstupné, podpora v nezaměstnanosti se nesnižuje, pouze se odsouvá doba její výplaty – pokud tedy dostal odstupné např. za tři měsíce, podpora v nezaměstnanosti mu bude vyplácena až po uplynutí třech měsíců od ukončení pracovního poměru.
5
Délka pobírání podpory (tzv. podpůrčí doba) závisí na věku uchazeče - do 50 let může uchazeč dostávat podporu pět měsíců, od 50 do 55 let osm měsíců a nad 55 let podpůrčí doba trvá jedenáct měsíců.
6
Výška podpory v nezaměstnanosti se odvíjí od průměrného čistého měsíčního výdělku z předchozího zaměstnání (dále jen „výdělek“) - první dva měsíce přitom činí podpora 65 % výdělku, pro rok 2013 však může podpora činit max. 14.157,- Kč, další dva měsíce činí podpora 50 % výdělku a zbytek doby činí 45 % výdělku.

Pro podporu rozvoje uchazečů se při rekvalifikaci podpora zvyšuje na 60 % výdělku (max. 15.866,- Kč – pro rok 2013).

Opačná situace nastává, pokud uchazeč sám podal výpověď ze zaměstnání nebo se se zaměstnavatelem na ukončení pracovního poměru dohodl. V tomto případě se podpora naopak snižuje na 45 % výdělku, a to po celou podpůrčí dobu.

Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto k návodu Jak získat podporu v nezaměstnanosti: SPX1MPK, ID: 2061, Pixmac.cz

Hodnocení
Zatím žádné komentáře. Buďte první!

Další zajímavé články

Jak využít šišky ke tvoření dekorací
Jak využít šišky ke tvoření dekorací | rady a tipy. Tvořením dekorací z přírodnin příjemně vyplníte čas strávený s dětmi v případě nepřízniv…
Jak využít ostružiník | rady a tipy
Jak využít ostružiník | rady a tipy. Z ostružiníku často používáme pouze tmavé chutné plody – ostružiny. Ostružiny jsou velmi zdravé a mají celou řadu…
Jak využít levanduli | tipy
Jak využít jarní bylinky
Jak využít jarní bylinky | rady a tipy. Možná jste již na sobě pocítili příznaky biologického jara, které začalo 15. února. Jedním z těchto příznaků m…