Přejít k hlavnímu obsahu

Jak správně pěstovat pěnišníky (rododendrony)

21. Březen 2019

Krásně kvetoucí pěnišník (rododendron) jistě přiláká na vaši zahradu zvědavé pohledy. Výborně se hodí do podrostu borovic, dubů, magnolíí a ovocných stromů. Tyto keře mají totiž rády polostín až stín a jejich kořenové systémy umožňují soužití obou dřevin.

Co je potřeba

  • zahradní nářadí
  • rododendrony
  • konev s vodou
  • mulč
1

Při správném výběru různých odrůd lze zabezpečit téměř celoroční kvetení. Barevná přehlídka začíná už v únoru a pokračuje za příznivých podmínek do července, další odrůdy vnesou do zahrad květy od září do října.

2

Klasicky bohaté kvetení rostlinám zabezpečíme odlamováním odkvetlých květů, aby se nevysilovaly tvorbou semen. Dostatečnému nasazování poupat pomůžeme také pravidelným přihnojováním.

3

Nejlépe je vysazovat pěnišnky na jaře: od počátku března do poloviny května. Kořeny pěnišníků potřebují vzdušnou půdu, proto v těžkých jílovitých půdách potřebují zabezpečit dobrý odtok vody. Ten jim poskytneme hrubou vrstvou drenáže na dně vysazovací jámy. Ta musí být 2x hlubší a 3x širší než kořenový bal. Vysazované rostlině prospěje pomoření kořenového balu na asi 5 minut do vody. Pak se rostlina vysadí do předpřipravené jámy tak, aby kořenový krček byl na úrovni okolní půdy. Vysazený keř je potřeba v následujícíh měsících pravidelně zalévat.

4

Pěnišníkům se nejlépe daří v sypké písčito-humozní půdě. Často je potřeba snižovat pH půdy, jelikož zásaditá půda je pro jejich pěstování nevhodná. To zajistíme přidáním rašeliny do substrátu pod vysazovanou rostlinou.

5

Pěnišníky lze úspěšně kombinovat s půvabnými doprovodnými rostlinami. Zvláště pak takovými, které jsou podobně založené, co do potřeby kyselejší půdy jako jsou například: azalky, hortenzie, trojčet. Rodgerzie a bohyšky jsou zase vhodné díky velkým okrasným listům a žádanému polostínu. Dále třeba pérovník, dřín a nebo mákovník.

U rododendronů byla prokázána toxicita, takže upozorněte děti, aby listy ani květy neolizovaly a nevkládaly do úst. Rododendron nepatří mezi nebezpečné rostliny, které by měly vyvolávat nějaký přehnaný respekt nebo dokonce strach. Je však třeba dbát na základní bezpečnostní opatření.

Po výsadbě rostlinu zalijeme a okolí přikryjeme mulčovací kůrou, která zabrání nadměrnému vypařování vody a rovněž růstu nežádoucích plevelů. Rododendrony nejsou náročné na péči během roku. Měli byste však dbát na pravidelnou a přiměřenou zálivku a občasné doplnění mulče. Na zimu můžeme pěnišníky přikrýt chvojím. Jako hnojivo volíme dobře vyzrálý kravský hnůj nebo průmyslová hnojiva určená pro vřesovištní rostliny.

Pavel (neověřeno) | Po, 09/16/2019 - 08:24

Prosím o radu. Na rododendronu mám ted v září nové pupeny, je celý obalen. Tak se ptám jestli je mám otrhat, či ponechat to nechat na přírodě, děkuji moc.

Dobrý den,
starší vzrostlé rostliny snáší bez problémů tvarovací nebo zpětný řez. Ten bývá občas nutný, a to většinou z prostorových důvodů. Nejvhodnější je provést jej časně z jara, již začátkem března. Vlastní zmlazovací řez do dřeva o síle 1 – 3 cm posiluje staré, správně pěstované, příliš vysoké rostliny. Je nutno pamatovat na to, že pouze dobré pohnojení může dodat seříznutým rostlinám sílu potřebnou k regeneraci.
V následujícím roce by neměly být zmlazené rostliny přesazovány. To by jim znemožnilo dostatečný příjem potřebných živin.
Zuzana B.

hanka (neověřeno) | St, 09/21/2016 - 10:58

Náš rododendron velice krásně kvete a je zdravý,vysoký cca80cm ale rozrůstá se do šířky kdy již nyní má asi 2metry.čímž zabírá hodně místa.Lze ho střihem dostat na únosný rozměr. děkuji za radu. Hanka

Zuzana Bohdalová (neověřeno) | Po, 09/19/2016 - 16:09

Stejně jako u ostatních stálezelených rostlin a keřů pletí, že by se i rododendrony měly stříhat co nejméně. Vždy předem řez dobře promyslete. Není-li váš keř v dobré kondici, dejte ho nejdříve do kupy pomocí speciálních hnojiv a výživy a řez odložte až na další rok. Zpětné řezy se provádějí u keřů, které jsou velmi razantně poškozené. Nikdy neřežeme rododendrony čerstvě vysazené nebo přesazené. Řez necháváme na jarní období, ideálně na březen.

hanka (neověřeno) | Po, 09/19/2016 - 13:19

Prosím o radu. Zda lze stříhat a zakracovat Rododendron. Děkuji za odpověď. Hanka

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Rostliny ( květiny, keře, stromy) jsou základním stavebním kamenem každé zahrady. Jsou to živé organismy, které se mění a vyvíjejí s ročním obdobím, s…
Když Vám někdo řekne, že se dají pěstovat fíky doma, nebudete tomu příliš věřit. Ale nejen, že je to reálné, je to dokonce jednoduché a snadné. Zkuste…
Obrázek není k dispozici
Řez hortenzií je tak trochu věda, jelikož existuje několik druhů a v podstatě každá odrůda vyžaduje svůj specifický způsob řezu. Pokud má někdo z pěst…
Jelikož je září prvním podzimním měsícem, zároveň ale ještě posledním letním, nelze očekávat jednotné a déletrvající počasí. Tomu je třeba práce na za…
Obrázek není k dispozici
Gelové nehty jsou hitem dnešní doby. Jestliže chce být žena skutečně in, tak je prostě musí mít. Dodávají rukám eleganci. Jsou bezstarostné, protože j…