Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat buxus neboli buksus

12. Duben 2020

Buksus (buxus) pěstování. Buksus, neboli zimostráz (buxus), je jednou z nejoblíbenějších okrasných dřevin v našich zahradách, ale i ve městech, parcích či před budovami, kde můžeme vídat buksus jako dekoraci ve velkých nádobách. Buksus je dřevina s malými zelenými lístky vejčitého tvaru, kvete v dubnu až květnu, je mrazuvzdorná a snáší i drsné klimatické podmínky. Buksus a návod na jeho pěstování krok za krokem čtěte dále.

1

Na pěstování je zimostráz čili buksus (buxus) nenáročný. Nejlépe roste na vápenitých, hlinitých půdách. Pokud jej budete pěstovat v písčité půdě, je dobré pravidelně zapracovávat vyzrálý zahradní kompost. Půda by měla být dostatečně propustná a vlhká, nikoli však přemokřená.

2

Na stanovišti zimostrázům příliš nezáleží. Snášejí dobře stín, takže se jim dobře daří pod vzrostlými stromy. Hůře snášejí stanoviště na plném slunci, například u jižních stěn domů nebo zdí, což vede často k popálení a žloutnutí listů.

3

Buksus je vytrvalou rostlinou, která se dobře hodí do živých plotů, nízkých plůtků, nebo jako obruba záhonů či chodníků a cest. Nejčastěji se buksusy pěstují jako solitéry v zahradách a parcích, jelikož se mohou různě tvarovat. Jakékoliv i radikální řezy dobře snášejí. Optimální dobou pro tvarování a řezání buksusů je léto.

4

Zimostráz je velice vděčnou a nenáročnou rostlinou. Snáší dobře i drsnější podmínky, dokonce i znečištěné ovzduší, jediné, co mu škodí, je psí moč.

5

Vysazování či přesazování buksusů se provádí v předjaří vždy s celým kořenovým balem a po výsadbě je třeba rostlinu pravidelně a vydatně zalévat.

6

Budete-li si chtít buksus množit, pak je nejčastější metodou řízkování nebo křížení. Pěstební substrát by měl být směsí drnovky, listovky, kompostu a písku, vše v poměru zhruba 2:1:1:1.

7

Pro přezimování buksusů pěstovaných v nádobách je třeba vybrat chráněné místo v záhonu, kam nádobu zahrabeme hluboko do hlíny, nebo nádobu přemístíme do chladné světlé místnosti.

8

V květnu a červnu prospěje buksusu opakovaný postřik proti škůdcům, kteří tyto okrasné dřeviny často napadají a způsobují deformování listů. Zdeformované části potřeba ihned sestřihat a spálit.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat tamaryšek
Tamaryšek pěstování. Tamaryšek je známou ozdobou zahrad snad po celém světě již několik staletí. Pozoruhodné je, že o jeho existenci se zmiňuje již Bi…
Jak pěstovat zlatý déšť | rady
Jak pěstovat zlatý déšť | rady. Zlatý déšť je zlidovělým pojmenováním okrasného keříku, jehož odborný název zní zlatice prostřední, neboli vědecky…
Obrázek není k dispozici
Jak pěstovat hroznovec
Hroznovec je vytrvalý opadavý keř, který když kvete, dokáže být velice impozantní. Zajímavým solitérem je hroznovec i v zimě kdy jej pro změnu zdobí v…
Jak pěstovat a využít vodnici