Přejít k hlavnímu obsahu

Jak čerpat otcovskou dovolenou

04. Listopad 2018

Tento rok začala platit jedna nová sociální dávka, a to otcovská poporodní péče, zjednodušeně řečeno otcovská dovolená. Nárok na čerpání vznikl novopečeným tatínkům 1. února 2018 a jedná se o placené volno, které si tatínek může vzít na jeden týden v období prvních šesti týdnů života miminka. Novela zákona, která tento prvek zavádí, by měla posloužit jako podpora rodin. Dosud si totiž otcové, pokud chtěli zůstat s potomkem doma, museli brát volno neplacené.

1

Kdo má na otcovskou dovolenou nárok

Na otcovskou poporodní péči mají nárok jak zaměstnanci, tak OSVČ, ale nezbytným předpokladem je placení nemocenského pojištění, které u OSVČ musí trvat minimálně tři měsíce před porodem partnerky. Novinka se nevztahuje na osoby registrované v evidenci uchazečů o práci, odsouzené nebo na studenty. Dále dávku není možné čerpat, pokud pojištění zaniklo dříve, než otec o příspěvek požádal.

Každý, kdo o dávku žádá, musí být navíc veden na matrice jako otec dítěte. O příspěvek mohou někdy žádat i otcové adoptovaných dětí.

2

Jak ji čerpat

Zažádat je potřeba do 6 týdnů od porodu, a to buď u svého zaměstnavatele (je-li otec zaměstnán), nebo v případě OSVČ přímo u Okresní správy sociálního zabezpečení.

Otcovská doba trvá 7 kalendářních dní a musí se vybrat vcelku, není tedy možné ji rozdělit na dvě či více části. Zároveň se vztahuje jedna otcovská poporodní péče vždy k jednomu porodu, ne k dítěti. Pokud se rodičům narodí dvojčata či například trojčata, stále může otec čerpat pouze jeden týden.

3

O jaký příspěvek se jedná

Tatínkové dostanou 70 % svého platu a vyměřovací základ je vypočítán stejně jako v případě mateřské. Pro výpočet je tedy nutné znát hrubý plat, přičemž maximální dávka je 8 575 Kč.

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak si zpříjemnit dlouhou cestu
Jak a kdy sklízet zahradní bylinky
Jak se vyznat v druzích rýže
Jak vytvořit přírodní zahradu