Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na sušení ovoce

27. Červenec 2015

Sušení ovoce je osvědčenou metodou, jak uchovat potraviny, aniž bychom ztratili jejich chuť i cenné vitaminy. K sušení ovoce můžeme použít elektrickou sušičku. Poradíme si ale i s obyčejnou troubou v kuchyni. A já vám ukážu, jak na to. Sušení ovoce pak může být hračka.

Co je potřeba

nůž
sušicí rošty
trouba

1

Sušení ovoce není taková věda, jak by mohlo vypadat. V létě či na podzim, kdy se těšíme z úrody, si díky sušení můžeme ovoce dopřát i v zimním období. Při sušení poklesne obsah vody o 70%, ovoce se stává trvanlivé a je nadále zdravé. Při sušení dodržujme tento postup.

2

Sušíme zejména švestky, višně, meruňky, broskve, banány, jablka, hrušky, třešně, borůvky, bezinky, šípky. K sušení používáme pouze celé a zralé plody, bez mechanického poškození, čerstvé a sladké.

3

Ovoce očistíme a omyjeme. Necháme okapat a v případě potřeby oloupeme. U jádrového ovoce vykrajujeme jaderníky a ovoce půlíme, čtvrtíme, krájíme na osminky nebo krájíme na kolečka. Peckovice zbavíme pecek. Tyto úkony provádíme rychle, aby nám ovoce na vzduchu nezhnědlo.

4

Kousky ovoce položíme na sušicí rošty, plech nebo pečicí papír. Nejlepší je, když horký vzduch bude proudit skrz celé ovoce rovnoměrně, pro tyto účely je nejlepší sáhnout po sušicích roštech.

5

Důležitým předpokladem pro úspěch při sušení ovoce je odvádění vlhkosti z ovoce a přiměřená teplota v troubě. Horko nad 85°C způsobí zničení vitaminů, vůně i barvy sušeného ovoce. Postup je tedy následující. Začneme sušit na 20°C, po celou dobu sušení máme pootevřené dveře trouby. Jakmile je ovoce polosuché, zvýšíme teplotu na 30 až 70°C. Sušení ukončíme opět na nízké teplotě.

Sušené ovoce je třeba uchovat na suchém místě.

Tento návod můžeme použít i při sušení zeleniny.

Dobře usušené ovoce poznáme tak, že při zmáčknutí je pružné, ale nevypouští žádnou šťávu.

Autor: chorche
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak zaheslovat dokumenty OpenOffice.org
Obrázek není k dispozici
Jak si vybrat vysavač do domácnosti
Vysavač je nezbytnou součástí každé domácnosti, čas od času je však potřeba jej vyměnit za nový. Bývá to z důvodu, že s ním začnou být majitelé nespok…