Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na sušení ovoce

27. Červenec 2015

Sušení ovoce je osvědčenou metodou, jak uchovat potraviny, aniž bychom ztratili jejich chuť i cenné vitaminy. K sušení ovoce můžeme použít elektrickou sušičku. Poradíme si ale i s obyčejnou troubou v kuchyni. A já vám ukážu, jak na to. Sušení ovoce pak může být hračka.

Co je potřeba

nůž
sušicí rošty
trouba

1

Sušení ovoce není taková věda, jak by mohlo vypadat. V létě či na podzim, kdy se těšíme z úrody, si díky sušení můžeme ovoce dopřát i v zimním období. Při sušení poklesne obsah vody o 70%, ovoce se stává trvanlivé a je nadále zdravé. Při sušení dodržujme tento postup.

2

Sušíme zejména švestky, višně, meruňky, broskve, banány, jablka, hrušky, třešně, borůvky, bezinky, šípky. K sušení používáme pouze celé a zralé plody, bez mechanického poškození, čerstvé a sladké.

3

Ovoce očistíme a omyjeme. Necháme okapat a v případě potřeby oloupeme. U jádrového ovoce vykrajujeme jaderníky a ovoce půlíme, čtvrtíme, krájíme na osminky nebo krájíme na kolečka. Peckovice zbavíme pecek. Tyto úkony provádíme rychle, aby nám ovoce na vzduchu nezhnědlo.

4

Kousky ovoce položíme na sušicí rošty, plech nebo pečicí papír. Nejlepší je, když horký vzduch bude proudit skrz celé ovoce rovnoměrně, pro tyto účely je nejlepší sáhnout po sušicích roštech.

5

Důležitým předpokladem pro úspěch při sušení ovoce je odvádění vlhkosti z ovoce a přiměřená teplota v troubě. Horko nad 85°C způsobí zničení vitaminů, vůně i barvy sušeného ovoce. Postup je tedy následující. Začneme sušit na 20°C, po celou dobu sušení máme pootevřené dveře trouby. Jakmile je ovoce polosuché, zvýšíme teplotu na 30 až 70°C. Sušení ukončíme opět na nízké teplotě.

Sušené ovoce je třeba uchovat na suchém místě.

Tento návod můžeme použít i při sušení zeleniny.

Dobře usušené ovoce poznáme tak, že při zmáčknutí je pružné, ale nevypouští žádnou šťávu.

Autor: chorche
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak zaheslovat dokumenty OpenOffice.org
Jak vypěstovat fíky na balkoně
Když Vám někdo řekne, že se dají pěstovat fíky doma, nebudete tomu příliš věřit. Ale nejen, že je to reálné, je to dokonce jednoduché a snadné. Zkuste…