Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na sušení ovoce

27. Červenec 2015

Sušení ovoce je osvědčenou metodou, jak uchovat potraviny, aniž bychom ztratili jejich chuť i cenné vitaminy. K sušení ovoce můžeme použít elektrickou sušičku. Poradíme si ale i s obyčejnou troubou v kuchyni. A já vám ukážu, jak na to. Sušení ovoce pak může být hračka.

Co je potřeba

nůž
sušicí rošty
trouba

1
Sušení ovoce není taková věda, jak by mohlo vypadat. V létě či na podzim, kdy se těšíme z úrody, si díky sušení můžeme ovoce dopřát i v zimním období. Při sušení poklesne obsah vody o 70%, ovoce se stává trvanlivé a je nadále zdravé. Při sušení dodržujme tento postup.
2
Sušíme zejména švestky, višně, meruňky, broskve, banány, jablka, hrušky, třešně, borůvky, bezinky, šípky. K sušení používáme pouze celé a zralé plody, bez mechanického poškození, čerstvé a sladké.
3
Ovoce očistíme a omyjeme. Necháme okapat a v případě potřeby oloupeme. U jádrového ovoce vykrajujeme jaderníky a ovoce půlíme, čtvrtíme, krájíme na osminky nebo krájíme na kolečka. Peckovice zbavíme pecek. Tyto úkony provádíme rychle, aby nám ovoce na vzduchu nezhnědlo.
4
Kousky ovoce položíme na sušicí rošty, plech nebo pečicí papír. Nejlepší je, když horký vzduch bude proudit skrz celé ovoce rovnoměrně, pro tyto účely je nejlepší sáhnout po sušicích roštech.
5
Důležitým předpokladem pro úspěch při sušení ovoce je odvádění vlhkosti z ovoce a přiměřená teplota v troubě. Horko nad 85°C způsobí zničení vitaminů, vůně i barvy sušeného ovoce. Postup je tedy následující. Začneme sušit na 20°C, po celou dobu sušení máme pootevřené dveře trouby. Jakmile je ovoce polosuché, zvýšíme teplotu na 30 až 70°C. Sušení ukončíme opět na nízké teplotě. Sušené ovoce je třeba uchovat na suchém místě.

Tento návod můžeme použít i při sušení zeleniny.

Dobře usušené ovoce poznáme tak, že při zmáčknutí je pružné, ale nevypouští žádnou šťávu.

Autor: chorche
Hodnocení
Kampanus (neověřeno) | Út, 03/01/2016 - 11:44

Prosím autora komentáře popisujícího sušení v troubě o sdělení, jak lze v ní nastavit teplotu 20, 30, či 40 stupňů. V každé troubě je termostat s funkčností od 50 stupňů a ten stejně zapíná až při vyšší teplotě. Udržet teplotu na padesáti stupních není možné !! No a sušičky na ovoce jsou podle mě nanic, protože to v nich dlouho trvá, spotřebují mnoho elektřiny, jsou hlučné a nasušit v nich větší množství na zimu je naprosto nemožné. Mám jednu takovou doma, nejsem s ní vůbec spokojen. Je to v podstatě jen jakási módní hračka. Dříve se na venkově sušilo v troubách v kachlových sporácích a pamatuji si, že bylo doma nasušeno každý rok několik kilogramů ovoce. Některé obce měly i velké sušárny přímo v sadech, kde se topilo dřevem.Toto množství by ty dnešní hračky nebyly schopny usušit ani za rok. Prostě všechno staré a užitečné, co sloužilo dlouho a spolehlivě mnoha generacím před dnešní dobou je někde v nenávratnu a jen těžko se vrátí. Škoda ! Prý je napsána kniha s názvem " Jak přežít pokrok ". Skutečně výstižný a hlavně reálný název !

Prd (neověřeno) | St, 09/02/2015 - 07:00

Timto postupem jen zkrachuje vase vynostnost...a pro autoka- bud konkretni. Toto je Shit postup

Prd (neověřeno) | St, 09/02/2015 - 07:00

Ivča (neověřeno) | Pá, 09/06/2013 - 12:08

Ahoj, chtěla jsem se zeptat jak dlouho se ovoce musí sušit ???

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
I když elektrické grily získávají na popularitě, stále existuje mnoho těch, kteří dávají přednost grilování na dřevěném uhlí. Venkovní grilování na gr…
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Vysavač je nezbytnou součástí každé domácnosti, čas od času je však potřeba jej vyměnit za nový. Bývá to z důvodu, že s ním začnou být majitelé nespok…