Přejít k hlavnímu obsahu

Jak nakupovat párky

30. Listopad 2015

Párkem se rozumí, pokud hovoříme o poživatině, druh uzeniny z jemně mletého masa s kousky do 2 mm, a to z vepřového, drůbežího, telecího nebo hovězího. Párky jsou ochucované jemným kořeněním, solí, pepřem a také kořením dle regionálních zvyklostí. Do směsi se často přidává mouka. Síla párků ve střívku je kolem 1 cm, ale jsou i výjimky oběma směry. To samé platí i o délce, která kolísá většinou mezi 10 až 20 centimetrů. Párky se většinou podávají ve dvojicích, proto se jim česky říká párek. Ovšem to se často porušuje ať již při výrobě tak při podávání.
Kvalita se značně zhoršila po roce 1990, kdy se zrušily státní a oborové normy na potraviny, a na trhu se objevily párky s obsahem náhražek, jako jsou drůbeží separát, škrob, rostlinné bílkoviny, sója, mouka apod., nebo mají vysoký obsah vody, zahušťovadel, barviv a dochucovadel.

1
1. Párky si vybíráme podle ceny, vzhledu nebo deklarovaných vlastností a obsahu. Někdy lze v lepších provozovnách dostat kousek na ochutnání. Samozřejmě asi bude nejlepší mít osvědčenou prodejnu a již známý druh párků. 2. Párek by neměl být našedlý, místy jakoby okoralý (suchá tmavohnědá místa), určitá scvrklost asi není na škodu, znamená jen ztrátu vody, kterou párku dodáme při ohřívání. Nepřípustná je jiná barva než od světle hnědé po růžově hnědou (podle druhů párků), zejména pozor v někde "zatrčených" večerkách hlavně při špatném osvětlení, že nazelenalé párky jsou k jídlu nevhodné. 3. Párky kupujeme na kusy, resp. na páry. Nikde nám kus párku neukrojí, pokud bychom chtěli více nebo méně na váhu. 4. Hlavními druhy párků jsou: Liberecký - prodává se na kusy, ne páry, směs mas vepřových a hovězích Jemné - nejznámější druh, ale je jich mnoho variant, např. dietní, se sýrem apod. Frankfurtské - nejstarší druh párků, měl by být ze směsi různých mas Vídeňské - vyvinuly se z Frankfurtských párků, původně vepřové maso ve skopovém střívku Kuřecí - většinou z kuřecího masa, ale je velký obsahový rozdíl u výrobců Debrecínské - hrubší směs vepřového a hovězího masa, výrazné koření Spišské - směs vepřového a hovězího masa, z koření hlavně paprika 5. Párky je nutno citlivě ohřívat, ne rychle, ne dlouho, aby nepraskaly. Podávají se s hořčicemi, kečupem, ke kaším (bramborová, luštěniny). Párky se staly nedílnou součástí naší kuchyně, takže budoucnost mají zajištěnou. Záleží skutečně jen na výrobcích, aby je chuťově nekazili, a na nás, zda je budeme kupovat.
Autor: chorche
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak a proč si koupit dodávku z bazaru?
Jak ukončit své povinné ručení?