Přejít k hlavnímu obsahu

Jak napsat podnikatelský plán (podnikatelský záměr) | rady

19. Listopad 2019

Jak napsat podnikatelský plán (podnikatelský záměr) | rady. Podnikatelský plán (také podnikatelský záměr či business plan) je výchozí dokument, ve kterém shrnujeme veškeré zamýšlené podnikatelské aktivity a okolnosti podnikatelského záměru. Podnikatelský plán vyjasňuje zdroje a prostředky podnikání, tržní prostředí, cíle a potenciál podnikatelského úspěchu. Podnikatelský plán je základní průzkumný dokument, ve kterém popisujeme s výhledem několika let naše podnikatelské aktivity a strategii. Řada firem, zejména těch malých a středních, podnikatelský plán nepovažuje za důležitý. Jejich podnikání pak mnohdy dlouho nepřežije. Podnikatelský plán sestává ze čtyř základních částí, které se navzájem liší detailností. Rozeznáváme Elevator Pitch, Executive summary, zkrácený podnikatelský plán a plný podnikatelský plán.

1

Elevator Pitch je první dokument, ve kterém krátce a stručně popíšeme podnikatelský záměr. Hlavním smyslem je zaujmout, proto jej mnohdy ani nemusíme mít v písemné podobě, zpravidla jej prezentujeme ústně. Jedná se o jakýsi krátký výtah, který slouží především pro příležitost, kdy potkáte potenciálního investora. Krátce a výstižně mu popíšeme, jakou máme myšlenku, jak jsme s touto myšlenkou daleko, jaké trhy existují, kde bychom produkt či službu uvedli. Nezapomene na naše výhody vůči konkurenci, kdo je v našem týmu, jak bude projekt finančně náročný, a co z toho bude mít investor.

2

Executive summary je jakýsi výkonný souhrn – tedy krátká verze vašeho podnikatelského plánu. Tu rozesíláme potenciálním investorům či bankám. Rozsahem jedna až dvě strany A4. V prvním odstavci uvedeme, o jaký typ investice se jedná a jaká bude finanční náročnost. V úvodu shrneme naše myšlenky, v další části se snažíme u investora vybudovat důvěru, třeba tím, že uvedeme své zkušenosti. Přejdeme k cílové skupině (zákazníkům) a krátce popíšeme tržní prostředí. Uvedeme, v jakém stadiu se právě nacházíme, kolik peněz bude třeba do projektu investovat, a jaký pčekáváme obrat. Připojíme nabídku investorovi. Na konec tohoto dokumentu připojujeme disclaimer – tedy odmítnutí zodpovědnosti. Tím investora upozorníme, že se nejedná o konkrétní nabídku, ale pouze o souhrn našich záměrů.

3

Zkrácený podnikatelský plán je komplexnější dokument, nesmíme však prozradit podstatu svého obchodního tajemství. Ve zkráceném podnikatelském plánu jdeme více do hlouby a popíšeme více do detailu všechny položky z Elevator Pitch i Executive summary.

4

Plný podnikatelský plán je podrobný dokument, který ukážeme pouze vážným zájemcům. V něm nalezneme detailní popis produktu či služby, SWOT analýzu, prodejní a marketingovou strategii i hotovostní toky. V závěru uvedeme, proč investovat právě do tohoto podnikatelského záměru.

Upozorňuji čtenáře, že tento článek slouží především k vyjasnění si pojmů, co to je podnikatelský plán, a jaké části jej tvoří.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak na vklad společníka
Obrázek není k dispozici
Jak založit akciovou společnost
Obrázek není k dispozici
Jak reklamovat ojeté auto
Obrázek není k dispozici
Jak ukončit živnostenské podnikání