Přejít k hlavnímu obsahu

Jak nechat ocenit obraz

01. Únor 2020

Máte doma obraz a chcete zjistit, jakou má cenu? Ať již ho chcete prodat, nebo jen chcete vědět, jaký doma máte poklad, nechte si ho ocenit. Pokud se potvrdí, že má váš obraz opravdu cenu, je vhodné si na něj nechat vytvořit i znalecký posudek. Ten se vám může hodit nejen při případném prodeji obrazu, ale také např. při pojištění majetku. Někdy je také potřeba ocenit obrazy v rámci dědického řízení, pro potřeby společného jmění manželů, pro potřeby soudu apod.

1

Nevíte, kam se v tomto případě obrátit? Můžete si vybrat buď aukční síň, případně galerii, nebo můžete o pomoc požádat znalce výtvarného umění.

2

Máte-li zájem obraz v případě, že se potvrdí, že je cenný, s velkou pravděpodobností následně prodat, vhodná je rovnou návštěva aukční síně či galerie, kde můžete tento obraz poté nabídnout ke koupi. Každá aukční síň má své znalce, kteří vám s oceněním vašeho obrazu rádi pomůžou. Jako první krok zpravidla postačí, pokud obraz pouze kvalitně nafotíte a fotografie spolu se základními informacemi zašlete znalci. V druhém kroku si se znalcem domluvíte schůzku, při které již zřejmě dojde na detailnější zhodnocení vašeho obrazu.

3

Problémem při zhodnocení obrazu znalcem aukční síně nebo galerie může být fakt, že tito znalci zpravidla ocení pouze ty předměty, které mají zájem přijmout do aukce či komisního prodeje nebo mají zájem je od vás vykoupit za hotové.

4

Potřebujete-li pouze orientační cenu obrazu pro soukromé účely a neplánujete jeho prodej, je proto vhodnější obrátit se na znalce v oboru výtvarného umění, který není ve své činnosti závislý na aukční síni či galerii. Dobrý znalec vám sdělí orientační cenu vašeho obrazu bezplatně po zaslání kvalitních fotografií obrazu na jeho e-mail.

5

Potřebujete-li vytvořit znalecký posudek např. pro potřeby dědického řízení nebo pojištění majetku, znalec vám jej zpravidla vytvoří ve lhůtě 1 týdne až 1 měsíce od zadání požadavku na vytvoření písemného znaleckého posudku. Tato služba je však již zpoplatněna a její cena se zpravidla odvíjí od hodnoty posuzovaného obrazu.

Autor: chorche
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak oživit staré tričko
Určitě máte doma staré tričko či tílko, které se Vám stále líbí, a neradi byste jej vyhazovali, ale už jsou na něm patrné různé flíčky nebo jiné nedok…
Jak vyrobit divadlo z papíru (s dětmi)
Návod na svépomocnou výrobu papírového divadla nemá umělecké ani řemeslné ambice. Je to jen nápad, jak užitečně zabavit děti třeba v době prázdnin. Pa…