Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat cykas

13. Duben 2014

Pěstování cykasů a péče o tyto rostliny se vám odmění jejich krásným a lákavým vzhledem i vzácností. Cykasy jsou ostatně prababičkami všech rostlin. Je jich více než 300 druhů a patří mezi nejstarší živé organismy na planetě vůbec. Vyznačují se celou řadou archaických rysů, a proto jsou cykasy považovány za živoucí fosilie, ale ve skutečnosti jimi nejsou. Cykasy mohou žít velmi dlouho, je známo, že ty nejstarší mají i přes 1100 let. Věděli jste, že tyto rostliny podobné palmám můžete pěstovat doma?

Co je potřeba

interiér
vysoký květináč
prodyšnou půdu
dostatek světla
vodu
hnojivo pro jehličnany

1

Cykasy se pro svou unikátnost stávají žádanými sběratelskými kousky. Pokud byste se pro pěstování cykasů rozhodli i vy, věřte, že základem je dobrá půda. Pro cykas proto vyberte dobře prodyšnou půdu, kterou propojte s hrubým křemičitým štěrkem, perlitem, antukou anebo pemzou. Nezapomeňte na drenáž! Použijte k tomu inertní materiál bez výrazného pH, jako např. polystyrénové kuličky, keramzit anebo třeba štěrk.

2

Cykasy sázejte do vysokého květináče (ne do širokého květináče). Rostlinu do květináče zasaďte tak, aby jí nebyl vidět ani kousek kmene.

3

Pro úspěšné pěstování cykasů pamatujte na dostatek světla, takže cykasy stavte na slunná místa.

4

V době růstu potřebuje cykas teplo a dostatečné vlhko, a proto rostlinu 2–3x týdně roste. Květináč také dejte do misky s kamínky, které vám udržovat dostatečnou vlhkost pomůžou.

5

Zalévejte rostlinu opatrně, protože jinak by cykas přišel o své listy. V zimě zálivku ještě více omezte.

6

Rostlinu hnojte hnojivem pro jehličnany jednou měsíčně vždy od jara až do podzimu.

7

Rostlinu přesazujte vždy jednou za pět let do květináče, který je jen o něco málo větší než ten předešlý.

Pěstování cykasů je poměrně jednoduché. Pro dosažení pěkného vzhledu vyžadují ale světlo a teplo. Při pěstování cykasů za oknem je vhodné rostlinu otáčet za sluníčkem. V létě můžete cykasy přemístit na balkon, terasu anebo na zahradu. U nás nejznámějším pěstovaným cykasem je zřejmě cykas japonský (dostupný v obchodech).

Žloutnutí listů cykasů nebo jejich zasychání může být důsledkem suchého vzduchu nebo intenzivního slunečního svitu v blízkosti okna.

Cykasy pěstované v teple ale polostínu vytvářejí protáhlé nehezkéé listy (podstatně delší než listy původní), které se po vyzrátí a zatvrdnutí již nikdy nezmění, je vhodné je tedy odstřihnout.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak vypěstovat palmu ze semen
Jak pěstovat šefleru
Jak pěstovat calatheu
Jak pěstovat dracenu
Obrázek není k dispozici
Jak pěstovat papáju