Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat kukuřici

04. Květen 2012

Kukuřice je výtečná vařená a solená nebo pečená. Vypěstovat si ji můžeme i na zahradě. Pěstování kukuřice vyžaduje hlinitopísčitou půdu s dostatkem vláhy a slunné stanoviště. Rozlišujeme pět typů kukuřice, na velké zahradě pěstujeme zejména sladké odrůdy. Kukuřici sklízíme v mléčné zralosti a skladujeme v chladu a suchu. Jak pěstovat kukuřici? Tady je praktický návod se základními informacemi.

1

Typy kukuřice
Rozlišujeme 5 základních typů kukuřice seté. Reventador (pop corn), Duro (flint) – podobná pop corn kukuřici, ale má větší zrna a je vhodnější do vyšších poloh, Blando – kukuřice na vhodná na mouku (příprava tortil), Dentado – nejrozšířenější typ, převážně jako krmivo pro dobytek, a nakonec sladká kukuřice s velkým množstvím rozpustných cukrů, ze všech typů kukuřice nejdražší.

2

Odrůdy kukuřice
Odrůdy kukuřice se liší především výškou rostlin, tvarem palic, barvou zrn, chutí a účelem pěstování.
SACHARA: Raná odrůda kukuřice s dobrými chuťovými vlastnostmi, vhodná pro přímý konzum i pro mražení.

ANDREA F1: Středně pozdní hybrid vhodný pro přímý konzum, mrazírenské i konzervárenské zpracování. Zrno kukuřice je světležluté.

SUNDANCE F1: Velmi raná francouzská odrůda, rostlina dosahuje výšky 170 cm. Sklízí se v mléčně voskové zralosti.

ADIKA F1. Raný hybrid vhodný pro přímý konzum, mrazení i konzervování, vyniká zrnem s vysokým obsahem cukru. Rostlina je vysoká 180 - 200 cm.

ASTRID F1: Pozdní, výnosný hybrid cukrové kukuřice lahodné chuti. Odrůda je vhodná na přímý konzum, konzervaci a zejména mrazírenské využití. Za příznivých podmínek dorůstá výšky až 2,5 m.

JANTÁR F1
Úrodný, pozdní hybrid vhodný do teplejších oblastí. Rostlina je vyšší, s jednou až dvěma odnožemi. Zrno této odrůdy kukuřice je oranžové.

KECSKEMÉTI GYÖNGY SC F1: Úrodný, pozdní hybrid vhodný do teplejších oblastí. Odrůda používaná k výrobě pukanců.

3

Pěstování kukuřice – setí osiva
Předpokladem pro úspěšné pěstování kukuřice je kvalitní osivo dobré jakosti a vhodně zvolená odrůda nebo hybrid. Semena kukuřice sladkých druhů jsou scvrklá. Semena kukuřice vyséváme od půlky dubna do konce května. Můžeme předpěstovat, častější je ale přímý výsev. Osivo kukuřice vyséváme do prohřáté půdy a do sponu 60 - 70 x 20 - 30 cm podle kvality půdy, ranosti a vzrůstu rostlin do hloubky 3 - 5 cm.

4

Vhodné stanoviště pro pěstování kukuřice
Ideálním stanovištěm pro kukuřici je velice slunné místo. Kukuřici sadíme do hlinitopísčité propustné půdy s dostatkem vláhy. Kukuřice je náročná na vodu a živiny. Pro pěstování kukuřice je důležitý fosfor. Hnojení fosforem podporuje rané fáze vývoje, jeho nedostatek způsobuje zpomalení růstu, snížení počtu zrn v palici a mimo jiné nerovnoměrné dozrávání.

5

Sklizeň kukuřice
Cukrovou kukuřici sklízíme v mléčné zralosti, tzn. že jsou v polotvrdém stavu. Pukancovou kukuřici do popcornu plně vyzrálou. Sklízíme vylamováním palic nebo celou rostlunu. Skladujeme v chladnu a suchu.

6

Účinky kukuřice a konzumace kukuřice
Kukuřici můžeme konzumovat vařenou (vložíme do vroucí vody a vaříme 5 – 10 min., posolíme) nebo pečenou z klasu, konzervovat ji, pro výrobu kukuřičné mouky. Kukuřice obsahuje sacharidy, které jsou lehce stravitelné a dobře se vstřebávají, zklidňují střevní sliznici, je vhodná při křečích způsobených plynatostí z nestrávených zbytků, je výborná při zácpě. Zpomaluje trávení, je vhodná, pokud potřebujeme zvýšit hmotnost.

Kukuřici je vhodné před dalším zpracováním povařit s vápnem nebo jinou zásaditou látkou. Tento proces pomáhá k oddělení slupky, zvyšuje biologickou dostupnost tryptofanu (proteinogenní aminokyseliny) a niacinu (důležitého vitamínu), zvyšuje nutriční hodnotu kukuřice a činí ji chutnější a stravitelnější. Neznalost významu této úpravy (tzv. nixtamalizace) způsobovala po rozšíření pěstování kukuřice mezi Evropany nemoci z podvýživy, zejména pellagru. (zdroj info: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kuku%C5%99ice_set%C3%A1)

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak zazimovat balkonové rostliny
Jak čerpat energii ze stromů
Jak hnojit balkonové rostliny
Jak hnojit balkonové rostliny | rady a tipy. Také se zatajeným dechem obdivujete nádhernou záplavu balkonových květů a vrtá vám hlavou, jak toho docíl…
Jak zrevitalizovat trávník
Jak zrevitalizovat trávník | rady a tipy. Po zimě je bez vitality, unavený a bez šťávy. Řeč je o trávníku, který máme na zahradě. Při péči o rostliny,…