Přejít k hlavnímu obsahu

Jak postupovat při výměně řetězu na kole

19. Červen 2020

Počasí posledních dní přímo vybízí k nějaké venkovní aktivitě. Pokud jste doteď otáleli s prvním výjezdem, už není na co čekat. Léto je tady. Vytáhněte kolo ze sklepa a šlápněte do pedálů. Než tak ale učiníte, zkontrolujte, jestli je na první výjezd připraveno i vaše jízdní kolo. O tom, jak připravit kolo na sezónu jsme již psali. Dnes se zaměříme na jednu z nejnamáhanějších částí kola a jeho výměnu. Řetěz se opotřebovává každou jízdou. Na jeho opotřebení má vliv mnoho faktorů – od typu kola až po terén, ve kterém jezdíte. Pojďme se podívat na to, jak řetěz na kole správně a bezpečně vyměnit.

Co je potřeba

  • Nový řetěz.
  • Náhradní spojku nebo nýt.
  • Nýtovač či kleště na spojku.
  • No a také trochu času a zručnosti.
1

Demontáž starého řetězu

První krok při výměně řetězu je demontáž toho starého. V první řadě si na starém řetězu najděte spojku, která drží řetěz pohromadě. Tu jednoduše rozpojíte pomocí kleští na spojku. Pokud je řetěz spojen nýtem, budete potřebovat nýtovačku a proces bude o trošku složitější, ani toho se však nemusíte lekat. Nýtovačka je šikovný nástroj, který udělá většinu složité práce za vás.

2

Zkrácení nového řetězu

Po sesazení starého řetězu si nejspíš sami všimnete, že je jeho nová verze o něco delší. Proto vás v druhém kroku výměny čeká zkracování nového řetězu. Správnou velikost, na kterou budete muset řetěz zkrátit, poznáte jednoduše tak, že jej porovnáte s tím starým. Pozor. Starý řetěz může být trochu vytahaný, proto články řetězu kromě vizuálního porovnání také přepočítejte. Ještě než články odstraníte, přesvědčte se, zda na sebe články navazují tak, abyste je mohli spojit pomocí spojky či nýtů.

3

Nasazení nového řetězu

Teď přichází ta nejsložitější část, u které se bez trochy zručnosti neobejdete.

Jak na nasazení řetězu vám poradí video od společnosti Cyklodiskont:

4

Pravidelná údržba

Abyste se nemuseli do výměny řetězu pouštět za chvíli znovu, věnujte se jeho pečlivé údržbě. Udržujte jej v čistém a promazaném stavu. Jen tak zajistíte, že vám řetěz vydrží v plné síle i několik let.

Návod obsahuje komerční sdělení.

Autor: redakce
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak vybrat elektrokolo
Jak připravit jízdní kolo na sezónu
Jak správně vybrat dětské kolo
Jak vybrat dětské kolo
Jak vybrat cyklistické brýle | rady