1

Pracovní listy s grafomotorickým cvičením jsou koncipovány na uvolnění zápěstí, správné držení tužky a k získávání pozitivních návyků při psaní. Držení tužky by se dítě mělo učit napodobovací technikou: "Podívej se, jak se drží tužka, jak ji držím já, jak drží tužku tvoje starší sestra nebo bratr, když píší úkoly". Upozorníme dítě na držení tužky mezi dvěma prsty, třetí prst je prodloužený, s uvolněným zápěstím. Důležitý je také sklon tužky. Za předpokladu, že dítě sedí správně (s nohama u sebe, s rovnými zády), měla by tužka směřovat někam za rameno. Předškolák by neměl na tužku tlačit a "rýt do papíru". Tlak na tužku by měl být přiměřený. Můžeme si to u dítěte ověřit tak, že při psaní mu chceme tužku nebo pastelku z ruky vytáhnout. Pokud to nejde, dítě na tužku příliš tlačí. Předvedeme mu, jak píšeme my, uvolněně a lehce. Můžeme si vyměnit role a dítě zkusí nám tužku vytáhnout z ruky. Měla by jít zcela lehce.

2

Pro přípravu na psaní je nejvhodnější tužka s trojúhelníkovým průřezem. Dobře padne do ruky, snadněji se uchopí mezi palec a ukazováček, spodní hrana podpírá prostředníček. Uvolňování ruky procvičujeme pomocí pracovního listu - vineme klubíčko, rozkutálená klubíčka. Dítě vede tužku krouživými pohyby zápěstí podle předkreslené stopy. Opět dbáme na uvolněnou, "lehkou" ruku, netlačit na tužku . Procvičujeme také obloučky, smyčky, vlnky ve vodě, kopečky, kličky a podobně.

3

Dítě předškolního věku by mělo mít grafomotorické schopnosti rozvinuté, mělo by mít zdokonalenou motoriku paže a k těmto schopnostem systematicky se dopracovat. Při hodnocení školní zralosti se často posuzuje kresba domu s komínem na střeše, který by neměl být nakloněn a s kouřem ve tvaru smyček. Je to také postava člověka, kterou by dítě v tomto věku mělo zvládnout nakreslit. Tělo by mělo být napojeno na hlavu, postava by měla mít horní a dolní končetiny, správné proporce a neměly by chybět detaily - obličej, oblečení, co nejvíce doplňujících detailů.

Varování

Mnohdy dítě nedosáhne na nároky učitele, dospělých a není schopné splnit jejich požadavky v oblasti grafomotoriky, což může vést ke stresu. Grafomotorická neobratnost vyvolává v dítěte pocit selhání a prohlubující se nejistotu. Tady je potřeba trpělivost a citlivý přístup.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (1 vote)