Přejít k hlavnímu obsahu

Jak poznat kraj Tiché Orlice

11. Červenec 2012

Tichou Orlici, která velkým dílem odvodňuje (či zavodňuje) nejvýchodnější část Pardubického kraje, znají především rybáři a železničáři. Klidnější „sestra“ Divoké Orlice, jejiž tiché tůně a meandry tak rádi vyhledávají rybáři, vyhloubila na svém toku hluboká a široká údolí, jako stvořená pro budoucí železnici. Jan Perner a jeho souputníci tudy trasovali železniční páteř, tak zvanou „jedničku“. Kraj Tiché Orlice mají v oblibě pěší turisté a cykloturisté, kteří zde jsou doslova hýčkáni.

Co je potřeba

Mapa Ústeckoorlicka (turistická nebo cyklo)
turistická nebo cyklo výbava

1
Tichá Orlice pramení pod vrchem Jeřábem u Králík. Přes Lichkov a Mladkov teče do Jablonného a Letohradu, Ústí nad Orlicí, Brandýsa a Chocně, odkud se už jen líně lukami převaluje k Týništi, kde se spojí s dravější Divokou Orlicí.
2
Po celém toku lemují Tichou Orlici cyklistické stezky, které jsou ve velmi dobrém, místy až exkluzívním stavu. Úseky mezi Letohradem a Ústím a Brandýsem a Chocní mají takovou kvalitu povrchu, že zároveň slouží inline bruslařům. Ke střetům nedochází. Cyklostezky vedou vetšinou kolem řeky, takže je na nich minimum stoupání, což vyhovuje rodinám s menšími dětmi a většině žen.
3
Nejatraktivnější úsek pro pěší turisty vede z Chocně do Ústí nad Orlicí. Měří 17 až 20 kilometrů (podle zacházek), takže se dá velice pohodlně zvládnout za jeden den, a to i s přestávkami na občerstvení, odpočinek a prohlídky zajímavostí. Obrovskou výhodou této trasy je, že skutečně lemuje železniční koridor („jedničku“), takže je možno výlet pořídit i bez přenocování (vystoupit z rychlíku v Chocni a nazpátek nastoupit do rychlíku v Ústí).
4
Půvabné městečko Choceň je opravdu víc než jen nádraží. Na náměstí se připojíme na červenou turistickou značku, která vede směr Peliny a Brandýs.
5
Peliny jsou „příměstská polodivočina“. Rozsáhlý park zbudovaný v úseku řeky, kde jeden břeh tvoří vysoké strmé rozervané skály a druhý říční niva. Stojí zato vyjít na Doležalovu vyhlídku. Za dobrého počasí jsou vidět věže věnného Vysokého Mýta.
6
Červená značka vede podél řeky a železniční trati do Brandýsa. Cesty vedou strmým údolím. Elektrické vlaky nezamořují ovzduší, příroda je ve velmi dobré kondici. Vnímaví naleznou i zajímavé botanické druhy.
7
Co pět minut projíždějící vlaky jsou v tomto údolí doslova krajinotvorné. Při výletu s dětmi se na motivy vlaků dají hrát různé hry (Kdo uvidí jako první pendolíno má bod. Zavři oči a hádej co jede: osobní – nákladní – pendolino – regiojet. A podobně.)
8
Brandýs nad Orlicí je příjemné městečko. Dříve zde byly lázně, v současné době (2012) rehabilitační centrum. Nad městečkem stojí zřícenina malého hradu. Je možno zde pojíst: hotel, restaurace na náměstí a pekárna (cukrárna) s „božskou“ vlastní výrobou (otevřeno i o víkendu).
9
V Brandýse pobýval Jan Amos Komenský. Prý zde napsal Labyrint světa a ráj srdce. Proto byl na tradičním vzpomínkovém místě u Komenského obelisku vysázen a sestříhán přírodní labyrint. Stromové bludiště i památník jsou přímo na turistické (a cyklo) trase.
10
Turisté jsou překvapeni i jiným kulturním počinem místních. V Brandýse a jeho bezprostředním okolí (ovšem na červené značce) je možno vidět v současné době šest dalších objektů – plastik předních českých výtvarníků (Opočenský, Rittstein, Živanovičová, Příhoda). Na fotcce plastika Ti před námi Michala Novotného. Plastiky nelze minout.
11
Značka vede dál přes obec Bezpráví. Bohužel, nápad, který se zrodil v první euforii porevolučního roku 1990, aby zde byl vybudován skanzen komunistického bezpráví (počítalo se s instalací komustických soch a památníků) nebyl nikdy zrealizován.
12
Ostře zaříznutým zeleným údolím se řeka kroutí meandry a slepými rameny a cesta ji více méně kopíruje až do Ústí nad Orlicí. Zde je možno se ubytovat (a dál lokálkou pokračovat proti proudu až do Králík). Nebo turista spokojen výkonen i krásnými zážitky může nasednout na rychlík a odjet do kteréhokoliv města. Nezapomeňme – jsme na "císařské severozápadní“, která spojovala Vídeň s Prahou.
Autor: jezzina | Zobrazit autorská práva

Foto: jezzina

Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak poznat Česko-saské Švýcarsko
Oblast Česko-saského Švýcarska je unikátní lokalita, která je navštěvována turisty a milovníky přírodních krás už od 19. století. Atributem oblasti je…
Obrázek není k dispozici
Jak poznat Mariánské Lázně
Do Mariánských Lázní nepřijíždějí jen nemocní lidé. Ve světoznámých západočeských lázní lze strávit i velmi příjemnou a aktivní dovolenou. A když se r…
Jak poznat Odersko
Turistický poznávací výlet oderským podhůřím začíná ve Studénce a končí v Suchdole nad Odrou. I když jsou tato města od sebe vzdálená jen 15 kilometrů…
Obrázek není k dispozici
Jak poznat dolní tok řeky Moravice
Tip na třídenní turistický výlet. Jestliže dolní toky řek nebývají turisticky příliš zajímavé, neplatí to o severomoravské Moravici. Krajina kolem dol…