Přejít k hlavnímu obsahu

Jak připravit krkonošské kyselo | recept

22. Říjen 2018

Krkonošské kyselo | recept. Kyselo není kyselé, to jen Trautenberk v Krkonošských pohádkách „prudil“. Správné krkonošské kyselo má lehce navinulou chlebovou vůni, a po chlebu také trochu chutná. Také voní houbami, kmínem a čerstvými vajíčky na másle. Pravé krkonošské kyselo se vaří z chlebového kvásku. Přinášíme recept, jak uvařit krkonošské kyselo – hutnou krajovou polévku – i v kterémkoliv jiném regionu.

Co je potřeba

Na pravé krkonošské kyselo potřebujete tyto suroviny:

  • 200 – 300 g žitného chlebového kvásku
  • 250 čerstvých hub nebo 10 g (větší hrst) sušených hub
  • 1 malá cibulka
  • 4 – 6 vajíček
  • brambory ve slupce
  • sůl, kmín, případně smetana
1

Základem krkonošského kysela je chlebový kvásek. V oblastech Orlických hor, Rýchor, Krkonoš a Jizerských hor (včetně podhůří) se chlebový kvásek běžně prodává (už navážený, někdy v sáčku, někdy v krabičce). K mání je v potravinářských obchodech, v bufetech a pekárnách. V některých městech se kvásek prodává jen v určité dny. Na rozdíl od jiných regionů personál v tamějších obchodech ví, co zákazník míní, když poptává kvásek. V jiných oblastech je třeba zajít do pekárny nebo do firemní prodejny nějakého pekařství, domluvit se a kvásek si objednat. Někdy to je trochu problém. Zakoupený kvásek v ledničce dva tři dny vydrží.

2

Kvásek přes noc namočíme do studené vody. Rozvaří se snadněji, nebudou se dělat hrudky. Jestliže s přípravou krkonošského kysela pospícháme, alespoň kvásek rozmícháme ve studené vodě.

3

Do dvou litrů vody dáme vařit pokrájené čerstvé nebo sušené houby (podle sezony), lžíci soli a půl lžičky drceného kmínu. Uvaříme je do měkka.

4

Do jiného hrnce dáme vařit omyté brambory ve slupce.

5

K houbovému vývaru přidáme litr studené vody, pomalu vlijeme rozmíchaný namočený kvásek a kvedlačkou nebo metličkou rozmícháváme v houbovém vývaru. Jestliže jsme kvásek předem nenamočili, ale jen rozmíchali, lijeme jej do vývaru přes síto, aby se nevytvořily žmolky.

6

Houbový vývar s kváskem volným varem prováříme asi deset patnáct minut. Mícháme, aby se ode dna nepřipálil. Je-li polévka příliš hustá (až kašovitá), přidáme trochu vody. Ochutnáme a případně přisolíme. V některých rodinách na závěr přidají trochu smetany.

7

Cibulku nasekáme nadrobno a na másle osmažíme dozlatova. Rozklepneme a usmažíme na ní vajíčka, na jednu porci počítáme jedno. Usmažená vajíčka dáme na talíři doprostřed porce. Někde je zvyk smažená vajíčka přímo vmíchat do hotového krkonošského kysela.

8

Krkonošské kyselo by se podle tradičního „pohorského“ zvyku mělo jíst s bramborami na loupačku (každý si loupe sám). Podává se jako „brunch“, „lunch“ – prostě jako menší samostatné jídlo. Ve své „domovině“ se ovšem kyselo jí v kteroukoliv dobu.

Chlebový kvásek si můžeme připravit sami z žitné mouky a vody (viz naše stránka Jak připravit chlebový kvásek).

Do pravého krkonošského kysela nepatří žádné jiné koření. Ani není radno "vylepšovat" je nějakým experimentem. Výsledek možná bude k jídlu (nebo i chutný), ale už to nebude krkonošské kyselo.

Autor: jezzina
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak zpracovat a uchovat houby
Houby jsou zvláštním a voňavým darem přírody. Tento každoročně relativně krátkodobý dar lesa se lidstvo od pradávna snažilo uchovat tak, aby byl použi…