Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se stravovat s cukrovkou

30. Květen 2017

Cukr je nezbytný zdroj energie lidského organismu, musí ho být ale optimální množství. Příliš vysoká hladina cukru (glukózy) v krvi způsobuje cukrovku. Tato nemoc se projevuje např. žízní, častým močením, úbytkem hmotnosti, únavou, opakujícími se infekcemi nebo problémy se zrakem. Cukrovka se může objevit ve dvou variantách. Jedna je vrozená a lze ji léčit jen inzulinovými injekcemi (IDDM), druhá se objevuje v pozdějším věku a lze ji léčit vyváženým jídelníčkem se speciálními omezeními. Jak se tedy stravovat jako cukrovkář?

1

Jezte pravidelně

Udělejte si svůj vlastní plán, jaké množství jídla a jak často budete konzumovat. A tento plán dodržujte. Pro diabetika je velmi důležité pravidelně jíst, aby hladina cukru v krvi zůstávala stále stejná.

2

Jezte jídla bohatá na škrob a vlákninu

Celozrnný chléb, fazole, hrášek, čočka – všechny tyto potraviny způsobují pozvolné zvýšení hladiny krevního cukru, protože díky vláknině zpomalují uvolňování glukózy.

3

Omezte sladkosti

Nealkoholické slazené nápoje, bonbony, sušenky, čokoládu, dorty, to všechno byste jako cukrovkář měli omezit. Cukr se rychle vstřebává, a proto vám může pořádně zamávat s hladinou krevního cukru.

4

Místo sladkého ovoce a zeleninu

Čerstvé ovoce nebo zelenina může být stejně lahodná svačina jako koláč nebo jiné sladké a ještě budete mít dobrý pocit, že to přispívá vašemu zdraví. Ovoce i zelenina obsahují rozpustnou vlákninu a vitaminy, a proto jsou velmi vhodné. Dejte si ale pozor na velmi sladké druhy ovoce jako je hroznové víno, nebo na sušené ovoce, kde může být cukr ještě více koncentrovaný. Takové ovoce jezte raději v malém množství.

5

Více bílkovin

Potraviny, které by se měly ve vašem jídelníčku objevit minimálně ve dvou jídlech, jsou rozhodně maso, vejce a sýry. Neznamená to ale stálou konzumaci těchto tří potravin. Alternativním zdrojem bílkovin jsou také ryby nebo luštěniny. Konzumovat je také můžete po malých porcích, které nejsou pro vaši tělesnou hmotnost takovým problémem.

6

Méně tuků

Tuky zvyšují riziko cévních a srdečních chorob. Jak je omezit? Jednoduše. Místo tučného masa nebo uzenin si dejte kuřecí nebo rybí maso. Nestravujte se ve fast foodech, kde je většina nabídky jídel smažená. Vyhýbejte se sladkostem, a to těm, které jsou určeny pro diabetiky. Často mají totiž pouze snížený obsah cukru, ale tuk je zachován jako u normálních sladkostí. Mléčné výrobky kupujte raději nízkotučné (mléko, jogurty, tvarohy, sýry). Méně si mastěte brambory a místo másla si mažte chleba margarínem.

7

Méně soli

Diabetici mají často také problémy s vyšším krevním tlakem, proto by měli omezit příliš solená jídla. Uvědomte si ale, že polotovary už v sobě sůl obsahují.

8

Alkohol

Alkohol pít můžete, ale jak se říká: nic se nemá přehánět. Platí to i pro konzumaci alkoholu při cukrovce.

9

Neslazené nápoje

Ideální nápoj pro diabetika je minerální voda.

10

Umělé sladidlo

Je dobrou náhražkou cukru, proto se doporučuje ke slazení.

Naše tipy samozřejmě nenahradí rady odborníka, který vám sestaví jídelníček na míru přesně podle vašeho typu cukrovky i v závislosti na dalších faktorech.

Autor: Nikita
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak se otestovat na diabetes | recept
Jak se otestovat na diabetes | recept. Projevují se u vás snad příznaky cukrovky? Pokud máte podezření, že byste mohli mít cukrovku, můžete si před ná…
Jak poznat cukrovku
Jak poznat cukrovku? Cukrovka vzniká v důsledku nedostatku tvorby inzulínu. Pokud nefungují dostatečně buňky slinivky břišní, které produkují inzulín,…
Jak předejít kinetóze