Přejít k hlavnímu obsahu

Jak si spočítat výši anuitní splátky úvěru v Excelu

25. Červen 2013

Nejprve si připomeňme pojem anuitní splátka úvěru. Jedná se o plnou splátku, která v sobě zahrnuje jednak úrok a jednak část na splacení úvěru neboli jistinu (jinak také úmor).
Na internetu můžeme najít spoustu různých kalkulaček, kde si můžeme splátku úvěru vypočítat. Ne každé kalkulačce se však dá věřit, některé mohou být v rámci marketingové strategie nastavené tak, aby splátky vycházely o něco lépe než ve skutečnosti.
Jak si tedy můžeme sami spočítat výši měsíční anuitní splátky? Velmi jednoduše, a to pomocí programu MS Excel.

Co je potřeba

MS Excel

1

Příklad:
Výše úvěru 2.000.000,-, úroková sazba 5 %, délka úvěru 20 let. Vypočítejte měsíční anuitní splátku.

2

D*(r/12)*(POWER(1+r/12;12*n))/((POWER(1+r/12;12*n))-1)

D = počáteční výše úvěru
r = úroková sazba v %
n = délka úvěru v letech
Pozn.: POWER je Excelovský výraz pro mocninu, který ponecháme beze změny

3

Do Excelu si napíšeme základní data, tj. do prvního sloupce A si pod sebe napíšeme použité zkratky „D“, „r“ a „n“ a vedle každé zkratky do sloupce B napíšeme hodnoty, tedy 2000000, 5 % a 20.

4

Do buňky, ve které chceme získat výpočet splátky, zkopírujeme výše uvedený vzorec s tím, že před vzorec napíšeme znamínko „=“. Po kliknutí na Enter nám vyskočí chybová hláška a klikneme na OK.

5

Zkratky ve vzorci postupně nahradíme kliknutím na příslušné hodnoty uvedené vedle zkratek, tj. např. zkratku „D“ ve vzorci myší označíme a nahradíme kliknutím na buňku s hodnotou 2000000 atd.
Po nahrazení zkratek by měl vzorec vypadat asi takto:
=B1*(B2/12)*(POWER(1+B2/12;12*B3))/((POWER(1+B2/12;12*B3))-1)

6

Po nahrazení všech zkratek ve vzorci, tedy poté, co je vzorec kompletní, klikneme na Enter a vyjde měsíční anuitní splátka 13.199 (po zaokrouhlení).

Vyzkoušejte tuto ověřenou hypoteční kalkulačku.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak vybrat podnikatelský úvěr
Obrázek není k dispozici
Jak prodat dům s hypotékou
Jak provést konsolidaci půjček
Jak vybrat vhodný venkovní teploměr