Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vybrat aku vrtačku

30. Leden 2016

Aku vrtačka je skvělým pomocníkem do každé domácnosti. Aku vrtačku oceníte obzvlášť tam, kde je špatný dosah elektřiny anebo tahání prodlužovacích kabelů by bylo přespříliš složité. Aku vrtačka vám nabízí pohodlí i praktickou pomoc, užít ji můžete nejen při vrtání, ale také při šroubování. Víte však, na co si při výběru aku vrtačky dát pozor?

1

Aku vrtačku vybírejte v prvé řadě podle toho jaký má akumulátor. Vybrat si můžete mezi bateriemi nikl-kadmiovými (Ni-Cd), nikl – metalhydridovými (Ni-Mh) a lithium – iontové (Li-lon) baterie, která je nejnovější, nejlehčí a nejméně náročná na údržbu. Pozitivní na Li-lon baterii je i ta skutečnost, že byť s aku vrtačkou po delší dobu nepracujete, tak se baterie samy od sebe nevybijí. To, jaký má daný akumulátor výkon a výdrž pak významně ovlivňuje dobu, po kterou s vrtačkou můžete pracovat. S vrtačkou, jež má akumulátor slabší, než 12 V toho příliš neuděláte, odvrtáte s ní maximálně 30 min. Za to s aku vrtačkou s baterií o 18 V, jste schopni zašroubovat na jeden zátah již více než 300 šroubů. Ty nejvýkonnější aku vrtačky pak mají 35 V akumulátory.

2

Při nákupu aku vrtačky si však nevšímejte pouze akumulátoru, ale také nabíječky a skutečnosti, za jak dlouho je schopna nabít akumulátor. Ty nejlepší nabíječky dokáží nabít akumulátor během několika minut.

3

Při výběru si dále zajímejte o to, jaké má aku vrtačka funkce a rychlosti, Co všechno s vrtačkou můžete dělat? Vrtat anebo i šroubovat? Je aku vrtačka schopna vrtat do zdi? Pro vrtání do zdi potřebujete vrtačku s příklepem. Vrtačka se dvěma rychlostmi umožňuje jak šroubování, tak i vrtání. Rychlost s nižším počtem otáček má vyšší kroutící moment a užívá se ke šroubování (pomalejší otáčky, avšak větší síla). Vyšší rychlost se používá k vrtání.

4

Aku vrtačku vybírejte podle kroutícího momentu a počtu otáček, tato čísla se liší podle materiálu, do něhož vrtáte. Je důležité, aby na popisku vrtačky bylo přesně napsáno, kolik otáček má vrtačka při vrtání do dřeva, plastu, plechu anebo zdi. Nejvýhodnější aku vrtačky jsou ty, které umožňují nastavit si kroutící moment podle materiálu. Mějte na paměti, že počet otáček se na popiscích uvádí bez zatížení. Při vrtání do různých materiálů počet otáček klesá.

5

Aku vrtačku si vybírejte i podle toho, jaký největší otvor je schopna vyvrtat. I zde je nutné brát na zřetel různé materiály.

6

Nepodceňujte váhu a vibrace vrtačky. S těžkou vrtačkou velmi dlouho pracovat nedokážete. Ty nejlehčí aku vrtačky váží něco málo přes jeden kilogram. Pozitivní je samozřejmě i tlumení vibrací a ergonomická rukojeť s protiskluzným potahem.

7

Drobnosti, které potěší. O co jde? Jde o výdobytky, které nemá každá aku vrtačka a je jen na vás, jestli se necháte hýčkat. Dobrou funkcí navíc je zde signalizace rizika přehřátí anebo svítidlo připevněné přímo na vrtačce, což vám usnadní práci. Kromě toho jistě také oceníte opasek, který vám usnadní odkládání vrtačky (možnost zavěšení). Ty nejmodernější aku vrtačky pak mají také displej, který vám ukazuje, kolik baterii ještě zbývá energie.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak v domácnosti vrtat do zdí | rady
Jak vybrat domácí vodováhu | rady
Jak vybrat vrtací kladivo | tipy
Jak vybrat sprchový kout?
Jak vybrat sprchový kout