Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vybrat sálovou obuv

30. Listopad 2015

Sálové sporty jsou dnes stále populárnější, však také v nich zaznamenáváme ve světě stálé větší úspěchy, třeba ve florbale. Pro pohyb na palubovce jsou veledůležité boty, protože ty nejen umožňují pohyb, ale chrání i nohu před úrazy. Špatným výběrem si můžeme nejen ztížit pohyb, ale i přijít k úrazu, a to vinou smyku nebo namožení některých svalů nebo šlach.

1

1.
Je vyráběna speciální obuv pro některé sálové sporty, ale zásady výběru jsou pro všechny stejné. Podešev a mezipodešev musí být pevná, podešev by měla být pryžová a mezipodešev z pružné mikroporézní hmoty o síle asi 2,5 až 3 cm v nártové oblasti a 3,5 až 4 cm v patě. Dohromady by podešev a mezipodešví měly mít tvar připomínající misku.

2.
Protiskluzná vlastnost neboli přilnavost je závislá na druhu pryže a vlastnostech povrchu. Protože povrchy jsou různé, je dobré využít vlastních zkušeností nebo zkušeností přátel. Dezén podešve není pro přilnavost tak důležitý, jak by se zdálo.

3.
Barevnost podešve je spíše vizuální záležitost, neměla by být černá, aby nedělala na podlaze černé šmouhy, měla by být tzv. nebarvící, což je označeno jako "NON MARKING". Obvyklé barvy jsou žluté či žlutohnědé.

4.
Mezipodešev by měla být stabilní, protože u levných bot se používají různé mřížky, které se bortí a způsobují třeba otlaky nebo zcela nepoužitelnost boty. Sálové boty nemívají obvykle speciální tlumiče rázové energie, jaké se používají třeba pro tenis.

5.
Široká a tuhá špička je u sportovní sálové obuvi naprostou nutná, zejména pro sálovou kopanou, ale i u sportů, kde se nohou přímo nehraje, protože chrání prsty a tak i celé chodidlo přes úrazy. Špička se dnes již nevyrábí z textilu, ale většinou z pryže. Obdobné zásady platí i pro patu.

6.
Svršek obuvi by měl být prodyšný a současně pevný, proto pravá kůže nemusí být nejlepší. Většinou je svršek složen z dílců z rozličných druhů textilních úpletů s koženkovými či usňovými díly.

7.
Tkaničky zabezpečují bezpečný pohyb po hrací ploše dokonalou fixaci nohy v obuvi, takže o jiném způsobu, třeba suché zipy ani neuvažujte.

8.
Podšívka by měla být textilní, používají se i tzv. podšívkové slepence čili sendviče. To jsou lícové úplety změkčené podlepenou molitanovou vrstvou. Díly v oblasti paty a klenkové partie kolem výkroje nohy a jazyky by měla být vybandážovány další separátní molitanovou vrstvou.

Autor: chorche
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak se zbavit zamlženého skla v autě?
Jak a proč si koupit dodávku z bazaru?