Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vybrat střešní krytinu při stavbě domu

30. Listopad 2015

Výběr střešní krytiny patří mezi důležitá životní rozhodnutí, jelikož střechu vybíráme obvykle pouze jednou za život. Výběr střešní krytiny vůbec nemusí být tak jednoduchý, jak se zdá. Vstupuje sem velké množství kritérií, kterých je třeba se při výběru držet. Obvykle se střecha vybírá, pokud se postaví nová stavba nebo tehdy, když se rekonstruuje starší zástavba, u které se vyměňuje střecha. Jak střešní krytinu vybrat?Jak vybrat střešní krytinu při stavbě domu

1

1.
Podle životnosti
Jestliže chcete střechu na celý život, o které budete vědět, že bude sloužit i vašim potomkům, tak si zvolte betonové tašky. Zde je minimální životnost 80 let, ale někteří výrobci garantují i přes 100 nebo jednoduše dávají doživotní garanci. Druhé místo mohou obsadit pálené střešní tašky, tam je životnost obvykle do 80 let, ale skutečná životnost může být i delší.

2.
Podle váhy
Jedno z nejdůležitějších kritérií. Pokud má vaše střech malou nosnost nebo slabou konstrukci, tak je potřeba vybírat krytiny lehké. Vhodné jsou plechové střešní krytiny a asfaltové šindele. Zde se váha pohybuje kolem 5 kg na čtvereční metr. Lehkou střešní krytinu si vybírejte obzvláště, pokud žijete v horách a střecha je často pokryta silnou vrstvou sněhu.
Jestliže nejste omezeni slabou konstrukcí, tak si vždy vyberte nejlépe tašky z pálené hlíny nebo betonu, zde je hmotnost kolem 80 kg na metr čtvereční.

3.
Úhel
Pokud vaše střecha disponuje nějakým zvláštním uhlem, tak je vhodné podle toho i orientovat výběr tašek. Pro rovné střechy je ideální zvolit plech, asfalt, ale i tzv. zelené střechy. Od sklonu 7° se hodí používat již betonové tašky. Eternitové a pozinkované tašky jsou vhodné od 14°. Pálené tašky si nepořizujte, pokud je sklon střechy 20° a méně. Pro velmi ostré úhly střech lze možné vybírat krytiny libovolně, takové krytiny jsou zatěžované nejméně.

4.
Odolnost
Nejodolnější jsou tašky betonové, které jsou odolné proti silnému větru, dešti i krupobití. Následně tašky pálené a asfaltové šindele. U ostatních druhů je odolnost velmi podobná.

5.
Další řešení
Pokud chcete zvolit individuální řešení, tak jsou i další možnosti, na trhu jsou k dostání například krytiny jako dřevěné střešní šindele, plastové tašky, břidlicové střechy, vláknocementové desky aj. Pokud s těmito krytinami nemáte žádné zkušenosti a stavíte běžný rodinný dům, tak vsaďte na betonové tašky nebo pálené tašky, to jsou u nás nejpoužívanější a nejkvalitnější krytiny.

Autor: chorche
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak se zbavit zamlženého skla v autě?
Jak a proč si koupit dodávku z bazaru?