Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vyčistit stříbro

01. Září 2015

Stříbrné šperky, stříbrné prsteny, stříbrné náhrdelníky ─ to vše může časem ztratit svůj lesk. Při čištění stříbra můžeme zvolit několik účinných metod, jak šperku zašlý lesk opět dodat. Sepsal jsem pár rad, jak vyčistit stříbro.

1

Čištění ultrazvukem

Čištění ultrazvukem nebo laserem je snad nejjednodušší metoda, jak odstranit nečistoty z povrchu stříbra. Čištění stříbra ultrazvukem si můžete zaplatit u klenotníka nebo si čističku pořiďte domů. Ceny se pohybují však v řádech tisíců korun. Lesk za pár týdnů se opět vytratí, posuďte sami, zda se vám návštěvy klenotníka nebo pořízení ultrazvukové čističky vyplatí. V čističce můžete čistit samozřejmě i sluneční nebo dioptrické brýle, což ocení zejména ti, kteří brýle pravidelně nosí.

2

Čištění kypřícím práškem

Čištění stříbra můžete provést i podomácku. Na internetu kolují různé "babské rady". Jejich účinnost je však rozličná a řada z nich by mohla vaše stříbro i poškodit. Zajímavou metodou čištění stříbra je užití kypřícího prášku. Připravíme si alobal, jehlu a sáček kypřícího prášku. Stříbrný šperk zabalíme do alobalu, kam nasypeme kypřící prášek. Tento "balíček stříbra" vložíme do hrníčku a zalijeme horkou vodou. Jehlou uděláme dírky do alobalu. Šperk druhý den vyjmeme, měl by být díky naší lázni čistý a lesklý.

3

Lázeň ─ co kuchyně a koupelna dala

Jinou variantou je lázeň, při níž budeme potřebovat menší hrneček, lžíci tekutého prášku a lžičku prostředku na nádobí. Zalijeme do 3 dl vody a necháme převařit, zhruba dvě až tři minuty. Poté odstavíme a na tři až pět minut vložíme stříbro. Upozorňuji, že do lázně vkládáme pouze stříbro bez kamenů, ty by se mohly poškodit. Poté vezmeme měkký kartáček na zuby a dočistíme.

4

Čištění stříbra zubní pastou

Tato metoda není zlatníky doporučována. Třením se stříbro může poškrábat. Fluor dodá šperku lesk, mechanickým třením zubní pastou odsraňujeme špínu. Stříbro nevydrží takhle lesklé příliš dlouho, záleží na tom, jak často prsten, náušnice nebo náhrdelník nosíte.

Autor: chorche
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak vybírat snubní prsteny | tipy
Jak čistit zlato | rady a tipy
Jak změnit trvalé bydliště | rady