Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vyčistit skvrnu od smoly

04. Červen 2018

Skvrna od smoly na oblečení! Jen máloco člověka rozzlobí tak, jako to, když se ušpiní od této mastné a tuhé látky. Na začátku by bylo dobré si vysvětlit, co to vlastně smola, nebo lidově označovaná „smůla" je. Správný název této látky je pryskyřice a jedná se o výměšek, který produkuje mnoho rostlin. Více než kterékoli jiné rostliny produkují pryskyřici jehličnaté stromy, proto si skvrny od ní nejčastěji přinesete právě z lesa. Vy sice ze skvrny od smoly zřejmě nejste nadšení, ale ona má velmi široké využití v praxi. Se smůlou se můžete setkat při výrobě lepidel, parfémů či laků nebo dokonce kadidel. Parfém či lepidlo nejsou vůbec špatné, ale co dělat se smolou na oblečení?

Co je potřeba

Teorie se různí a proto si každý musí sám vybrat, jakou metodu odstraňování smoly z oblečení použije. Co vše je možné si připravit? V zásadě můžete použít olej, mýdlo, terpentýn, odlakovač či líh, francovku nebo dokonce kolínskou vodu.

1

Jak při odstraňování smoly z oblečení postupovat? Jednou z rad je vetřít na smolu olej, poté mýdlo a následně pryskyřicí potřísněný kus oblečení prát v horké vodě s terpentýnem. Následně je ještě možné dát látku mezi dva savé papíry a pošpiněné místo přejet žehličkou. Tento proces je sice poněkud složitější a časově náročnější, ale je poměrně účinný.

2

Pokud je ale smola na oblečení pouze v malém množství, pak lze jednoduše použít odlakovač – tedy flek na oblečení drhnout hadříkem namočeným v odlakovači. Praxe ukazuje, že právě odlakovač je nejlevnější a zároveň nejjednodušší metodou.

3

Pokud by však tato varianta nefungovala dle vašich představ, pak máte ještě v zásobě kolínskou vodu, líh, či francovku, které je také možné pro odstranění pryskyřice spolu s důkladným drhnutím použít.

Než příště půjdete do lesa, myslete také na prevenci a raději si na sebe neberte oblečení, kterého by vám bylo líto, pokud byste si jej ušpinili smolou. Ale až se vám třeba bude lepit smůla na paty, nezapomeňte, že vždy existuje řešení a zkuste se nad tím jen pousmát!

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak připravit skleník na jaro
Jak na home staging
Jak se starat o pokojové rostliny
Jak vyleštit hliník