Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vyjet na studentskou pracovní stáž v zahraničí

21. Listopad 2009

Je to méně známá forma studentského pobytu Erasmus v zahraničí. Student nechodí do školy jako u klasického pobytu Erasmus, ale chodí do práce, která je blízká oboru, který studuje. Pracovní zkušenost se mu počítá jako stáž v zahraničí a je dokonce uvedená i na diplomu, který na konci studia dostane. Výhodou stáže je nejen to, že jste ve styku s místní kulturou více než při běžné formě Erasmu a poznáte pracovní podmínky v cizí zemi, ale i stipendium je vyšší.

1
práci vám pomáhá hledat univerzita Máte v podstatě dvě možnosti: a) vyberete si z pracovní nabídky, kterou předkládá univerzita, b) seženete si práci sami. V obou dvou případech vám je k dispozici zahraniční oddělení univerzity, které vám pomáhá. Pokud si vyberete z prací, které nabízí univerzita, čeká vás řada výhod, jako jsou kontakty mezi univerzitou a zaměstnavatelem, což vám může zajistit lepší pracovní podmínky. Na druhou stranu máte velmi omezený výběr, protože univerzita nabízí pouze určitý typ práce (např. pracovník v turistické informační kanceláři nebo administrativní pracovník) v určitých lokalitách (např. shání práci jen v části země, do které byste chtěli vyjet). Pokud si student shání práci sám, může to zpočátku vypadat těžké, ale pokud se to podaří, má šanci sehnat si práci, která by ho bavila v jím zvolené lokalitě. Důležité je připomenout, že práci si student vybírá v oboru, který studuje.
2
jak dlouho dopředu na to myslet? Minimálně rok dopředu sledujte informace na zahraničním oddělení. Univerzita sjednává pracovní stáže např. na podzim pro ty, co chtějí vyjet na léto nebo podzim následujícího roku. Pracovat pak můžete v rozmezí od tří měsíců do jednoho roku.
3
jakou odměnu dostanete? Výhodou této formy pracovní zkušenosti v zahraničí je vysoké stipendium, které dostáváte od univerzity (cca 670 EUR). Posílá vám ho jednou měsíčně (pozor: o měsíc později, tzn. že potřebujete mít peníze na první měsíc pobytu). Navíc vám zaměstnavatel může zaplatit i symbolickou odměnu. Někteří platí třetinu minimální mzdy (cca 300 EUR), někteří vám místo toho seženou ubytování zdarma, někteří vám místo toho zajišťují každý den teplé jídlo do práce. Záleží na vašem zaměstnavateli. Samozřejmě se může stát i to, že vám poskytne všechny tyto výhody najednou, ale to záleží spíše na štěstí.
4
skvělé zážitky a zkušenosti Je nepopiratelné, že opravdu poznáte, jak to funguje v podnicích ve vámi vybrané cizí zemi, jaké tam mají pracovní podmínky, podmínky pro život, životní úroveň, zvyklosti. Poznáte řadu kamarádů, se kterými se můžete do budoucna navštěvovat. Naučíte se dokonale oficiální i hovorovou formu jazyka v dané zemi. A mimo jiné získáte i velmi hodnotnou pracovní zkušenost pro váš další kariérní růst.

Bližší informace o obou podobách Erasmu získáte na zahraničním oddělení vaší univerzity. Jeho pracovníci vám jistě rádi poradí.

Autor: Nikita
Hodnocení
Zatím žádné komentáře. Buďte první!

Další zajímavé články