Přejít k hlavnímu obsahu

Jak začít s pěstováním oskeruše

26. Duben 2015

Oskeruše, správně jeřáb oskeruše, má několik forem, hlavně jablíčkonosnou s kulovitými plody a hruškotvarou s plody hruškovitými nebo vejčitými. Barva malvice je žlutozelená až hnědozelená, na slunci otočené straně má většinou oranžová až červená líčka. V jednom plodu bývají většinou jedno nebo dvě semínka podobná semínkům jablečným. U nás roste oskeruše tradičně na jižní Moravě a na Slovácku, ale dá se úspěšně pěstovat do výšky 500 m.n.m., nejlépe v bohaté půdě na vápencovém podloží.

Co je potřeba

Sazenice oskeruše
Rýč
Pozemek
Kompost
Vodu na zalévání

1

Jak začít s pěstováním oskoruší? Buď ji vypěstovat ze semínka, což je dlouhodobé a ne vždy úspěšné, případně ji lze naroubovat na jeřáb či hrušku, ale nejlepší je si koupit již vzrostlou sazenici, minimálně 2 metry vysokou. Tu seženete nejsnáze na Moravě, zejména v Tvarožní Lhotě, kde má toto ovoce své muzeum a i své svátky.

2

Na zahradě nebo na pozemku vykopeme jámu, na dno dáme zralý kompost nebo černozem třeba s drny. Zatlučeme vodící tyč, kolík, k němu postavíme stromek oskeruše a zasypeme hlínou. Hlína by měla být vydatná na živiny, hlavně ne jílovitá, aby dobře vsakovala vodu. Hlínu udusáme, kmínek přivážeme ke kolíku a pravidelně zaléváme, hlavně v parném létě. Voda by měla být spíše vlahá, odražená, ledová může vývin stromku na delší dobu zarazit.

3

Jeřáb oskeruše je poměrně odolná rostlina, ale potřebuje ochranu proti několika nebezpečím. U mladých i vzrostlejších stromků je to postřik proti mšicím. Proti houbovým chorobám se používají postřiky obdobně jako u jabloní se širokospektrálními fungicidy. Pokud jsme u lesa, nesmíme zapomenout na skutečně pevnou ochranu proti okusu zvěří, neboť té oskeruše velmi chutnají. Hlínu kolem stromku proti zaplevelení buď pravidelně okopáváme nebo mulčujeme, nejlépe obojí.

4

Pokud chceme pěstovat více než jeden strom oskeruše, neměly by být od sebe vzdálené méně než 10 metrů.

5

Plodit strom začne obvykle za 10 let, ale budete-li mít skutečně vhodné podmínky, nejdříve za 5 let. Trpělivost se tady skutečně vyplatí, protože vzrostlý strom má až 100 kg ovoce.

6

Plody oskeruší má mnohostranné využití, ať je to pálení, tak i kompoty, marmeláda, sušení a podobně. Ovoce je velmi zdravé, pálenka dokonce se považuje za léčivou.

Aby semena oskeruše mohla vyklíčit, musejí ve volné přírodě projít zažívacím ústrojím ptáků nebo savců.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat černý kořen
Jak pěstovat artyčoky
Artyčok je druh zeleniny, který se v naší zemi příliš nepoužívá, možná jste se však setkali alespoň s nakládanými artyčoky na pizze. Artyčok…
Jak zazimovat balkonové rostliny