Přejít k hlavnímu obsahu

Jak zjistit klíčová slova a ovládnout vyhledávače? Vysvětlujeme základy

26. Listopad 2024
klíčová slova

Klíčová slova jsou základem úspěchu ve vyhledávačích. Jak fungují, co je analýza klíčových slov a proč jsou longtailová slova často výhodnější? Všechno vám objasníme.

Začínáme od základů – co je to klíčové slovo

Klíčová slova jsou z definice přesně ta slova a slovní spojení, která lidé zadávají do vyhledávačů, když hledají produkty, služby nebo odpovědi na otázky. Jsou tedy takovým mostem, který na vaše stránky přivede potenciální zákazníky. A to tím, že se po zadání daného klíčového slova zobrazí ve výsledcích vyhledávání právě vaše stránky. Jde o výrazy, které přesně vystihují váš byznys a zároveň je používají vaši potenciální zákazníci.

Klíčová slova jsou základním stavebním kamenem tzv. SEO, tedy optimalizace pro vyhledávače. Ta se zaměřuje na to, aby se vaše stránky umisťovaly ve výsledcích vyhledávání na co nejlepších místech. Zároveň se používají i v PPC reklamách, kde určují, kdy a komu se vaše reklama zobrazí.

Kvalitní optimalizace webu pro vyhledávače zajistí, že se dostanete před konkurenci. Více o SEO zde.

Jak zjistit klíčová slova?

Dobře, už víte, co je to klíčové slovo, ale teď vám určitě vrtá hlavou, jak zjistíte, která to jsou a jak byste je měli použít.

Jak vybrat vhodná klíčová slova zjistíte pomocí analýzy klíčových slov. Existuje spousta programů (placených i neplacených), které vám s tím pomůžou.

Například Marketing Miner nebo Plánovač klíčových slov Google (v Google Ads) nabízí detailní přehled o:

  • hledanosti jednotlivých výrazů
  • konkurenčnosti daných frází
  • sezónních trendech
  • souvisejících slovních spojeních

Funguje to tak, že do nástroje zadáte slovo nebo frázi, které vystihují vaše podnikání, služby, produkty nebo článek, který chcete psát – například „Optimalizace pro vyhledávače“ a nástroj vám doporučí další vhodná slova, která souvisejí s tématem, a četnost, s jakou je lidé hledají, jako třeba: co je SEO, SEO cena, jak na optimalizaci pro vyhledávače a tak podobně.

Ukázka, jak může vypadat výsledek rychlé analýzy klíčových slov.

Tato slova pak začleníte do textu na příslušné stránce svého webu, u produktu nebo v článku.

Tip: Pokud nevíte, jakou základní frázi do nástroje zadat, začněte psát hlavní téma do Googlu a podívejte se na návrhy, které vám začne Google nabízet. To jsou často hledané fráze, od kterých se můžete odrazit.

Ukázka našeptávače klíčových slov ve vyhledávání Google.

Typy klíčových slov

Klíčová slova bychom v zásadě mohli rozdělit na 2 typy – nejčastěji hledaná a tzv. longtailová.

Nejčastěji hledaná jsou jasná, jedná se o fráze, které lidé hledají nejčastěji. Jsou tedy zároveň i nejčastěji používaná a je tudíž hodně těžké, abyste se po jejich zadání zobrazili ve vyhledávání právě vy. Systematickou prací na SEO to určitě jde, ale porazit tak velkou konkurenci je poměrně těžké a je k tomu potřeba pomoc specialistů.

Longtailová klíčová slova představují specifické, delší fráze, které sice mají nižší hledanost, ale zato přivádějí vysoce relevantní návštěvníky. Cena za SEO u těchto specifických frází bývá příznivější a konverze výrazně vyšší. Protože je u těchto slov obvykle menší konkurence, dosáhnete dobrých pozic ve vyhledávání snáze a rychleji než u obecných, vysoce konkurenčních frází. Tam práce na SEO trvá déle a je proto i dražší.

Nejhledanější klíčové slovo by bylo např.: marketing a oproti tomu longtailové klíčové slovo třeba: marketingová strategie pro malé e-shopy.

Tip: Ideální je kombinovat oba typy klíčových slov.

Ukázka počtu výsledků vyhledávání Google na oba typy klíčových slov.<br />

Různorodost klíčových slov podle nákupních fází

Nezapomínejte, že potenciální zákazník prochází různými fázemi nákupního procesu. Proto potřebujete používat mix frází, abyste měli co největší šanci, že na vás narazí bez ohledu na to, jestli už nakupuje, nebo zatím jen sonduje terén.

Typy klíčových slov, na které se můžete zaměřit:

  • obecné informační („jak udělat analýzu klíčových slov“)
  • srovnávací („srovnání programů pro analýzu klíčových slov“)
  • předprodejní („SEO cena za optimalizaci e-shopu“)
  • konkrétní prodejní („SEO specialisté Praha“)

Pravidelná aktualizace je základ

Práce s klíčovými slovy není jednorázová záležitost. Trendy v hledání se mění, přicházejí nové produkty a technologie. Analýzu klíčových slov proto aktualizujte alespoň jednou za rok. Pokud se rozhodnete využít specialisty, kteří se vám o SEO budou starat, tak cena zahrnuje i tuto průběžnou péči – díky ní udržíte web konkurenceschopný.

Autor: redakce
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Chat s AI
Jak si psát s umělou inteligencí
Moderní doba přinesla umělou inteligenci, s níž se můžeme setkat pod zkratkou AI, a kterou používá stále více jedinců i firem. Setkáme se s …
Jak propagovat webové stránky?
Jak propagovat webové stránky?
Webové stránky jsou jedním z nejúčinnějších způsobů, jak přilákat pozornost potenciálních zákazníků. Propagací těchto stránek je možné dosáhnout násle…