Přejít k hlavnímu obsahu

Jak dětem vysvětlit Ježíška

30. Listopad 2013

"Pohádky" o Ježíškovi zná každý z nás ze svého dětství a přenáší se z generace na generaci. Rodiny s malými dětmi připravují své děti dlouho před Vánocemi na Ježíška. Děti mu píšou Ježíškovi roztomilé dopisy a kreslí, co by si přáli pod vánoční stromeček. Je to okouzlující a fascinující zvyk, nad kterým se málokdo pozastaví. Odborníci na výchovu tento rituál nepovažují za lež. Vysvětlují to tak, že to vše odpovídá tomu, jakým způsobem vnímají malé děti svět kolem sebe.

1
Vánoční atmosféra je krásná právě díky Ježíškovi. Pokud umíte správně využít možností, které vám tento tradiční svátek dává, budete si se svými dětmi skvěle užívat kouzelnou atmosféru vánočních svátků a zároveň rozvíjet i jejich fantazii a vnímání mezilidských vztahů. Mimo jiné své děti naučíte, že jejich přání nemusí být splněno doslova, ale že budou mít radost i z jiných dárků.
2
Děti jsou velmi zvídavé a ptají se na nejrůznější věci v souvislosti s Ježíškem. Jak to všechno na světě stihne apod. Rodiče si musí vymýšlet stále nové příběhy a tak si Ježíšek žije v každé rodině svůj život. Rozhodně to nejsou lži, spíše se jedná o první setkání dítěte s duchovními aspekty života bez ohledu na náboženské zvyky.
3
Ježíšek je symbolem Vánoc a jeho popírání by bylo i popíráním příběhů. Každé dítě má svůj vnitřní svět, ve kterém se odehrávají příběhy nám dospělým nepochopitelné. Proč jim tyto krásné iluze tedy brát? Logiku a abstraktní myšlení si děti začínají uvědomovat až zhruba po desátém roce svého věku.
4
Někteří rodiče se ptají, kdy říci dětem pravdu o Ježíškovi. Většinou na to děti přijdou samy, nebo od kamarádů ve školce apod. Rodiče pak překvapeně zjistí, že jim toto odhalení vadí více než jejich dětem.
5
Pokud vám děti položí otázku, jak to s tím Ježíškem opravdu je, měly by dostat jasnou odpověď. Napřed se však ujistěte, na co se dítě ptá a co chce vlastně slyšet.
6
Nakonec stejně každý z nás v dospělosti zjistí, že mu „lži“ o Ježíškovi vůbec neublížily a všichni se na Vánoce a na Ježíška každoročně těšíme kvůli kouzelné atmosféře.
Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto: Ježíšek a děti: ryan harvey, ID: 68790257, Pixmac.cz

Hodnocení
Zatím žádné komentáře. Buďte první!

Další zajímavé články