Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na instalaci Windows XP pro začátečníky

01. Říjen 2010

Pro někoho je již toto téma nepodstatné, ale existují uživatelé, kteří se v této problematice příliž neorientují. Ano, je pravdou, že dnes je již OS Windows XP poměrně zastaralý a naše počítače obývají jeho nástupci, anebo jiné operační systémy. Ale stále jsou uživatelé, kteří nedají na Windows XP dopustit, a proto zde věnuji pár slov k tomuto tématu. Proč platit za přeinstalování operačního systému, když to zvládne opravdu každý.

Co je potřeba

Budeme potřebovat
-Instalační CD Windows XP (+sériové číslo)
-Zálohu disku
-CD s ovladači pro příslušný hardware po čerstvé instalaci

1
Jako první bod je velice důležité si zkontrolovat svůj pevný disk antivirovým programem, abychom si nezálohovali soubory a složky i s nějakým virem. Po kontrole si zálohujeme důležitá data.
2
Dalším krokem si nastavíme bootování (načítání) z CD (obr.č.1). Restartujeme počítač a najedeme do BIOSu (nejčasteji klávesou DEL, F1, F2, F10, ALT+F1 a další). V BIOSu musíme nastavit položku "First boot" na CD ROM
3
Po nastavení a uložení změn v BIOsu opět restartujeme PC. Počítač načte z CD a objeví se hláška "Zmáčknutím libovolné klávesy spustíte instalaci...“ Tak tedy zmáčkneme libovolnou klávesu a začneme instalovat. Upozorňuji, čtěte pozorně to, co se Vám objeví na obrazovce, ať předejdete zbytečným problémům. Po tomto kroku se Vám objeví obr.č.2, stiskneme ENTER.
4
Dále se Vám zobrazí EULA (smlouva s koncovým uživatelem), pro pokračování stiskněte F8 (obr.č.3).
5
Následuje výběr pevného disku (obr.č. 4), nebo oddílu, na který chceme instalovat OS. Můžeme zde také vytvořit nový oddíl. Je jen na Vás, jestli si chcete disk rozdělit a jak.
6
Může se Vám taky stát, že nevidíte žádný disk (obr.č. 5), bude to tím, že máte SATA disk a budete muset zavést ovladače pro podporu SATA. Musíte ukončit instalaci a začít znovu, objeví se Vám tato obrazovka a po zmáčknutí F6 nainstalujete z diskety ovladače. Já raději volím možnost integrace ovladačů již na CD, pomocí programu nLite
7
Pokud ale vše proběhlo v pořádku a vidíte pevné disky, pokračuje následovně: Pokud máte nějaký oddíl, tak ho odstraňte a vytvořte nový a Zmáčkněte klávesu ENTER (obr.č.6).
8
Na obr.č.7 vidíme nově vytvořený diskový oddíl, klávesou ENTER pokračujeme k dalšímu kroku a to je formátování disku. Formátovat budeme rozhodně jako NTFS a doporučuji formátovat normálně, takže NE rychle
9
Proběhne formát disku, uložení potřebných souborů na disk, pak se PC restartuje. S CD v mechanice nemanipulujeme, necháme ho tam. Po restartu nám bude PC pokračovat v instalaci (obr.č.8). Veškerý hardware, který budeme chtít používat na PC zapojíme tak, aby se co nejvíce hardwaru mohlo detekovat právě teď a Windows si nainstaloval většinu ovladačů.
10
V průběhu procesu projdeme těmito kroky: Místní a jazykové nastavení (obr.č.9).
11
Budeme požádání o zadání sériového čísla (obr.č. 10).
12
Zadáme název našeho počítače a heslo administrátora (obr.č.11).
13
Dále zvolíme typycké nastavení sítě (obr.č.12).
14
Vše je popsáno srozumitelně, a tak si myslím, že vše zvládnete. Jediné co stojí za zmínku, je heslo účtu správce (administrator), je nutné ho VŽDY nastavit, pokud to neuděláte, můžete ostatní účty šifrovat a kódovat jak chcete a nebude to k ničemu. Účet administrator není běžně vidět, ale lze se do něj přihlásit. Pokud nemá heslo, je přes něj volně přístupný celý systém. Z tohoto účtu lze bez problémů přebírat vlastnictví složek, měnit celé nastavení PC, proto heslo mít musí.
15
Po dokončení instalace přichází první spuštění. Automaticky se spustí průvodce nastavením. Zde by jste si měli nastavit automatické aktualizace a na aktivaci systému máte 30 dní. Teď musíme nainstalovat potřebné ovladače k základní desce, zvukové a grafické kartě. Zda máte vše nainstalované můžete jednoduše zjistit ve správci zařízení.

Doporučuji si pevný disk zálohovat pravidelně, budete pak mít méně práce, když budete muset formátovat disk. Před zálohou si vždy zkontrolujte počítač antivirem.

Autor: Lenka
Hodnocení

Ano, pujde. Jen behem instalace musite zrusit jeho oddily a vytvorit novy(e) podle sebe (pokud linux chcete uplne zrusit) nebo jen vyuzijete nektery z oddilu ktery mate volny a zustane vam moznost vyberu systemu do ktereho chcete bootovat

Anna (neověřeno) | Čt, 07/14/2011 - 19:04

jenom se chci zeptat jestli to pujde kdyz mam ted UBUNTU( linux) muzu klidne nainstalovat Windows XP nebo jeste neco treba?

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Možná jste si již někdy všimli, že Vám na disku „mizí“ prázdné místo a něco neznámého Vám „krade“ prostor pro další fotografie, hudbu, filmy či jiné s…
Jak uskladnit cibuli | rady a tipy. Cibule by neměla chybět v žádné domácnosti. Používáme ji hodně často, a to nás nutí kupovat jí raději ví…