Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na uznání dluhu

31. Červenec 2010

Povězme si něco o jedné z možností, kterou lze zajistit závazek a zejména se pojistit proti uplnyutí promlčecí doby. Řeč je o uznání dluhu, které může také velice dobře posloužit při vymáhání vaší pohledávky.

1

Když budete uzavírat smlouvu o půjčce (ale nejen tu), ať již jako věřitel, nebo dlužník, tak se vždy v první řadě snažte mít smlouvu uzavřenou v písemné formě – na podání ruky a sliby se nespoléhejte, předejdete tím možným budoucím nejasnostem a problémům s dokazováním. Když budete někomu půjčovat peníze, měli byste mít v ideálním případě tento závazek ještě zajištěný zástavní smlouvou. V případě, že by dluh nebyl včas splněn, lze dosáhnout uspokojení z výtěžku zpěněžením zástavy.

2

Uznání dluhu přichází na řadu v tom okamžiku, kdy začíná hrozit promlčení vaší pohledávky a dlužník se stále nemá k tomu zaplatit. Navíc by po uplynutí této promlčecí doby (3 roky po splatnosti) mohl, v případě, že by došlo na soudní spor, vznést námitku promlčení a vy byste se s vašimi penězi již nesetkali.

3

Vašim cílem tedy bude, aby dlužník písemně uznal, že zaplatí svůj dluh co do důvodu i výše, v tom případě se přerušuje dosavadní promlčecí doba a začíná běžet promlčecí doba nová, která je desetiletá (byla-li však v uznání uvedena lhůta k plnění, běží promlčecí doba od uplynutí této lhůty.) Navíc se má za to, že tento dluh v době uznání trval, což velice udnadní případné dokazování u soudu, jelikož existenci dluhu jednoduše dokážete dlužníkovým uznáním dluhu.

4

U promlčeného dluhu má má takové uznání tento právní následek jen věděl-li ten, kdo dluh uznal, o jeho promlčení!

Určitě ohledně uznání dluhu naberte informace na specializovaných právnických serverech a seznamte se se zněním §558 a §110 odst. 1 Občanského zákoníku.

Tento text slouží pouze pro informativní účely.

Klíčová slova: Uznání dluhu pohledávka
Autor: Aleš
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak uznat dluh - vzor
21. století je mimo jiné specifické tím, že si lidé půjčují peníze. Na dům či byt, na auto, na dovolenou, na televizi. Čím obvyklejšími se půjčky stal…
Obrázek není k dispozici
Jak vyplnit složenku
Jak vyplnit složenku? Zaplatit poplatek za přijímací zkoušky na vysokou, za elektřinu v garáži, za pobyt v hotelu... Ač máte zřízeno elektronické ban…
Obrázek není k dispozici
Jak napsat plnou moc
Občas potřebujete, aby někdo jednal za vás: Na úřadech, u soudu, při uzavírání kupní smlouvy nebo třeba na schůzi vlastníků bytových jednotek. Možnos…