Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na zubní kazy

17. Únor 2014

Zubní kazy se netvoří jen na mléčných zubech. Pokud si s pravidelnou návštěvou zubního lékaře neděláte hlavu a myslíte si, že zubní kaz se týká pouze dětí s mléčnými zuby, raději si přečtěte následující článek. Poznat rané stádium zubního kazu doma je totiž takřka nemožné, protože nebolí. A máte-li strach ze zubařů a bolesti, vězte, že se dnes dá léčit i bez vrtání.

1
Zubní kaz většinou vzniká kombinací nedostatečné zubní hygieny. Nevhodně zvolená strava je další příčinou vniku zubního kazu. Důsledkem je narušení zubní skloviny, která chrání povrch zubů. Bakterie v podobě lepkavého zubního plaku ulpívají na zubu, kde dále působí a vzniká kaz.
2
Ohroženy vznikem zubního kazu jsou především různé nerovnosti zubu, jakými jsou praskliny, můstky, korunky nebo mezery mezi dvěma zuby. Při podezření na kaz by měl postižený vyhledat zubního lékaře, protože pokud se neléčí, díra v zubu se prohlubuje a u kořene zubu může způsobit bolestivý hnisavý zánět. Často je pak jediným řešením chirurgický zákrok. K zubaři by měl každý docházet dvakrát ročně, lékař tak může kaz odhalit už v počínajícím stádiu na příklad díky rentgenovému snímku nebo při vyšetření laserem a léčba pak není tolik bolestivá jako v případě rozšířeného kazu.
3
Zubní kaz se tradičně léčí vrtáním, kdy se zubní kaz vyvrtá a vzniklá díra se vyplní tzv. plombou. Pacient si může vybrat z amalgámu, kompozitní pryskyřice a skloionomerními cementy, každá z výplní zubního kazu má své výhody a nevýhody a s vhodným výběrem by vám měl být schopen váš lékař poradit. Další možnou metodou léčby zubního kazu jsou koncentrované fluoridy nebo ozón - tzv. ozonoterapie.

Nejlepší je samozřejmě snažit se tvorbě zubního kazu předejít. Lékaři doporučují čištění zubů po každém jídle. Jak si zuby čistit správně vám ukáže váš zubní lékař, nezapomínejte i na čištění mezizubních prostor nití nebo mezizubním kartáčkem a na používání ústní vody.

Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto: ilustrační, John Hartley, ID: 511601, zdroj: sxc.hu

Hodnocení
Karel Zavadil (neověřeno) | St, 10/24/2018 - 21:14

Jo, se zubními kazy mám bohužel celkem problém. Může za to nejspíš i to, že jsem dlouho nebyl u zubaře. Možná bych si k němu už měl po té době zajít a nechat si zuby spravit. Nemáte někdo tip, kde by se dala najít nějaká dobrá zubní ordinace? Praha by byla ideální, díky.

Zub (neověřeno) | So, 01/31/2015 - 22:10

Dobrý den, pokud vás zajímá, jak opravdu efektivně předejít kazům, rozhodně doporučuju tuto stránku http://www.prevencezubnihokazu.cz/ Najdou se tam tipy na to, jak jíst, jak čistit, jak pečovat, prostě vše, co potřebujeme ke zdravému chrupu!

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici