1

Manuální práci nastavujeme na fotoaparátu otočením na značku M.

2

Rychlost závěrky určuje, kolik světla má proniknout v určitém časovém úseku (expoziční čas). Čím více světla objektivem projde, tím je větší pravděpodobnost, že pohybující se fotografované objekty budou rozmazané. Takového efektu chce právě řada fotografů dosáhnout, aby získala impozantní dynamické snímky. Typickým příkladem je focení na krátkou a dlouhou závěrku v případě tekoucí vody nebo vodopádů. Údaj rychlosti závěrky se uvádí ve zlomcích sekundy, např. 1/60 s znamená, že závěrka se otevře na jednu šedesátinu sekundy. Doba otevření závěrky umožňuje "zmrazit" fotografované objekty (obvykle 1/250s, 1/125s, 1/60s, 1/30s). Řada fotoaparátů umožňuje otevřít závěrku na takovou dobu, dokud držíme zamáčknutou spoušť (například u focení blesků).

3

Druhý parametr, který si na přístroji nastavíme, je clona. Rychlost závěrky a clonu nastavujeme tak, aby se doplňovaly. Zatímco závěrkou určujeme dobu, po jakou má světlo objektivem proniknout, clonou regulujeme množství procházejícího světla. Velikost clony udáváme clonovým číslem "F", popř. "f/číslo". Maximální otevření clony se označuje jako světelnost objektivu. Clona nám určuje hloubku ostrosti. Clonou přivíráme kruhový otvor ve středu objektivu.

Tipy

Některé fotoaparáty umožňují upřednostňovat závěrku před clonou, popřípadě naopak. Nastavíme-li jeden parametr, druhý se doplní automaticky.

Zdvojnásobíme-li množství světla změnou clony, stejného efektu docílíme změnou expozičního času.

Dobrým pomocníkem pro fotografa může být expozimetr. Expozimetr je přístroj, díky kterému můžete měřit množství světla. Ukáže nám potřebnou clonu i potřebný expoziční čas pro váš fotoaparát.

Varování

Čím je clonové číslo menší, tím je objektiv světelnější.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.166665
Average: 4.2 (6 votes)