Přejít k hlavnímu obsahu

Jak odolat trikům a manipulaci supermarketů

Říká se, že v rámci rodinného rozpočtu můžeme ušetřit hlavně na potravinách. V supermarketech na nás ale čeká spousta nástrah, které mohou rodinný rozpočet ještě více zatížit. Obchody mají přepracovanou taktiku, jak zákazníka zaujmout, usměrnit a ovlivnit tak, aby koupil i to, co nepotřebuje. V následujících řádcích naleznete triky supermarketů a také návod, jak se jim bránit. Pokud máte dostatek peněz a nevadí vám přihazovat do nákupního vozíku i nepotřebné věci, je to samozřejmě v pořádku. Hlavně ženy mívají občas potřebu jít na nákupy. Berou to jako relax a chtějí „utrácet“. Pokud ale děláte běžné nákupy a chcete ušetřit nějakou tu korunu, máme pro vás několik rad.

1
Před nákupem si vytvořte seznam toho, co potřebujete nakoupit a dodržte hoSeznam je ověřená věc, která se doporučuje, pokud chcete ušetřit. Neplatí to jenom pro potraviny, ale i pro další nákupy. Když narazíte na dražší věc, která se vám moc líbí, zkuste popřemýšlet, jestli ji skutečně potřebujete.
2
Před nákupem se najeztePokud máte hlad, zvyšuje to touhu nakupovat potraviny, na které máte momentálně chuť a také koupíte větší množství potravin.
3
Určete si, kolik času chcete strávit nakupovánímV obchodech totiž není problém strávit mnohem více času, než jsme původně chtěli. Hlavně obchody, které mají kromě potravin i další zboží, jsou velkými lákadly. Je dobré nastavit si např. v mobilu připomínku, když uplyne určitá doba. Pokud nemáte rádi davy lidí, je dobré vyrazit na nákup velmi brzy ráno nebo večer.
4
Neberte sebou na nákupy potravin dětiPodle statistik se nákup s dětmi může prodražit až o čtvrtinu. Pokud necháte svého potomka doma, ušetříte nejenom peníze, ale i nervy a čas.
5
Nenechte se unést letákovými nabídkami supermarketůPokud vás zaujala letáková nabídka supermarketu, ověřte si nejprve fakta a pokuste se zjistit co nejvíce informací o vámi vybraném výrobku. Často např. v letácích vypadá zboží mnohem větší, než ve skutečnosti je. Dalším trikem bývá nabídka, která je kusově omezena, tzn. na jednotlivou prodejnu supermarketu se dostane např. 10 kusů triček se Spidermanem. Pokud jste cestovali z druhého konce města do obchodu, aby jste dítěti koupili oblíbenou postavičku, může nastat velké rozčarovaní. Druhý den po zahájení cenové nabídky totiž již trička nejsou a ani nebudou na prodejně. Týká se to hlavně zboží mimo potraviny, na které láká spousta obchodů.
6
Slevové akce berte s rezervouZaujal vás nějaký výrobek ve slevě ve vašem hypermarketu? Ověřte si jeho cenu u konkurence a na internetu. Často se stává, že ve stejnou dobu má několik obchodů stejný výrobek ve slevě. Slevu totiž dává výrobce, který se chce na trhu prosadit. Pokud se jedná o dražší věc, rozdíly mohou být velké. To co se nazývá slevou v jednom obchodě, může být klasickou cenou v tom druhém. Na letáku sice najdete i původní cenu produktu, ale je velmi problematické si ověřit, jestli se výrobek skutečně za tuto cenu i prodával.
7
Ignorujte dárečky u zboží běžné potřebyPřidaný dáreček např. magnet u sušenek samozřejmě potěší. Ovšem pokud v tu dobu nestojí výrobek o pár korun víc než běžně. Cílem dárečků je zaujmout. Často se objevují např. u dětských potřeb, potravinových doplňků apod. Pokud se jedná o produkt, který běžně kupujete, tak vás jistě dárek potěší. Kupovat ale výrobek jenom kvůli dárečku se nevyplatí. Často totiž dárečky nejsou moc kvalitní a nebo se jedná o věc, kterou by jste pořídili za pár korun.
8
Kupujte rodinná baleníJe pravda, že větší a rodinné balení jsou cenově výhodnější. Bohužel jenom v tom případě, pokud je po týdnu nevyhodíte zkažené do koše.
9
Kontrolujte gramáž výrobkůTady se jedná o trik výrobce, nikoliv obchodu. Výrobce často balí výrobek do mnohem většího obalu, než by dané zboží vyžadovalo. Rozbalíte krabici se sušenkami a pytlík by se pohodlně vešel do poloviční krabice. Kelímek od jogurtu má spodní okraj vyšší o 0,5 cm, takže gramáž je stejná jako u konkurenční firmy, ale jogurt na první pohled vypadá větší. Kontrolujte gramáže výrobků.
10
Dívejte se více do spodních a vrchních regálůPrůzkumy potvrdily, že zákazníci nejvíce nakupují zboží ve výšce očí. Proto obchody umísťují nejdražší potraviny nebo potraviny určitých značek do této linie. Levnější zboží naleznete ve spodních nebo vrchních regálech.
11
Hledejte značku supermarketuSupermarkety mají většinou „své“ značky (třeba „Laciňáček“). Jedná se o běžné potraviny (např. mouka, rýže, těstoviny), které si nechává vyrobit daný obchod pro své zákazníky. Často se stává, že tyto potraviny vyrábí pro supermarket známý výrobce, ale není tam uvedena jeho značka, ale značka supermarketu. Tzn. v jednom regálu můžete najít dvě mouky v rozdílném balení, ale stejné kvalitě, od stejného výrobce. Potraviny se značkou supermarketu jsou většinou levnější. Často je kvalita těchto potravin překvapivě vysoká, neplatí to ale vždy.
12
Pozor na vůněPekárny v supermarketech mají kromě jiných praktických důvodu ještě i další, který ovlivňuje zákazníka. Vůně. Předpokládám, že pokud jste jeli nakoupit hladoví, tak máte již v košíku 4 koblihy, 1 dalamánek, 3 sýrové rohlíky, 6 housek, 1 makový závin a ještě 2 koláčky.
13
Ne všechno co se třpytí je zlatoČastým trikem obchodů je hezké nasvícení regálů. Pokud se jedná např. o ovoce a zeleninu, správné nasvícení vytváří dojem, že je zboží zralé a čerstvé. Opak však může být pravdou. Obecně zastávám názor, že ovoce a zelenina v supermarketech není nejkvalitnější a raději ji kupuji u zelináře.
14
Ignorujte sladkosti a další zboží u pokladenStojíte frontu u pokladny, nudíte se, fronta se nehýbe, nervozita stoupá a najednou vám padne zrak na čokoládu v regálu vedle kasy. Šup a už je v košíku. Ještě horší situaci zažívá maminka s malým řvoucím dítětem, když na uklidnění zabírají jenom bonbóny. Jakmile si stoupnete do fronty, považujte nákup za ukončený a nevšímejte si přeplněných regálů kolem pokladen.
15
Přehlížejte další nabízené služby v rámci supermarketůČasto se na supermarkety nabalují další obchůdky a služby (např. prodej CD nebo bižuterie, automat na kávu, rychlé občerstvení apod.). Ještě horší jsou různé „promo“ akce v rámci obchodu, někdy i velmi blízko vstupu do prodejny, kde vás jen tak lehce nepustí dál. Tito obchodníci jsou vyškoleni na přímý prodej (např. prodej koření, kosmetiky apod.) a pokud se s nimi dáte do řeči, jen velmi těžce odoláte nátlaku.

Jiné zboží než potraviny nakupujte ve specializovaných prodejnách.
Supermarkety nabízejí kromě potravin také drogerii, ale i často i elektroniku, domácí potřeby apod. Pokud vás láká např. nízká cena vysavače, zkuste raději odolat. Většinou se jedná o neznačkové zboží s nízkou kvalitou. Ale samozřejmě nemusí tomu být tak vždy. Někdy supermarket nakoupí větší množství jednotlivého zboží, dostane od výrobce slevu a pak může nabídnout zajímavou cenu i při značkovém a kvalitním zboží. Určitě se ale vyhněte impulzivnímu nákupu a raději si zboží prověřte. Obecně se ale vyplatí jiné zboží než potraviny kupovat ve specializovaných prodejnách.

Autor: webi
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Příspěvek na bydlení je dávka ze státní sociální podpory, která pomáhá lidem s nižšími příjmy s jejich náklady na bydlení. Myslíte si, že s vašimi pří…
Obrázek není k dispozici
Dlužník, který nesplní svůj dluh řádně a včas, je v prodlení. Je-li jeho dluh navíc peněžitý, má věřitel ze zákona právo požadovat mimo dlužné částky…