Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat banánovník

05. Leden 2016

Banánovník původně pochází z jihovýchodní Asie. Jedná se o exotickou rostlinu, která může při správné péči dorůst až do velikosti několika metrů. Pravda, jedná se o kytičku náročnější na místo, zato však kytičku, která svým vzhledem krásně dekoruje interiér. Rady, jak banánovník v domácích podmínkách pěstovat, vám poskytnou následující řádky.

1

Základní charakteristika

Banánovník je tropická vytrvalá bylina, která může v přírodě dorůst až do výšky deseti metrů. Jedná se o štíhlou, vysokou rostlinu, jejíž hlavní okrasou jsou především velmi dlouhé a široké listy. Některé druhy banánovníku mají listy žíhané zeleno černou barvou.

2

Druhy banánovníku pro pěstování v bytech

Ne všechny druhy banánovníku jsou vhodné pro pěstování v interiéru.

Vhodnými druhy pro pěstování v interiéru jsou:
- Musa paradisiaca
- Musa acuminata (zakrslý druh banánovníku)
- Ensete ventricosum (okrasný zakrslý banánovník)

3

Nároky

Banánovník je rostlina, která vyžaduje dostatek místa. Dále potřebuje dostatek jasného a rozptýleného světla, nikoli však přímé sluneční světlo.
Banánovník potřebuje vysokou pokojovou teplotu – v létě alespoň 25 °C, v zimě minimálně 15 °C. Maximální pokojová teplota, kterou je banánovník schopen zvládnout, je 35 °C.

V létě můžete rostlinu umístit ven na balkon nebo terasu, lépe však do stinného koutu, přímé sluneční světlo je nežádoucí.

Rostlina není náročná na substrát. Doporučujeme banánovník zasadit do substrátu, který je určen pro pěstování fíkusů. Jedná se o lehký a dobře propustný substrát.

4

Zalévání

V létě, v období vegetace zalévejte banánovník hojně. Především odstátou vodou pokojové teploty, nikoli vodou čerstvou a studenou.

V zimním období zálivku omezte na nezbytné minimum. Je dobré půdu nechat proschnout. Rostlinu nepřelévejte, snadno a rychle může dojít ke zhnědnutí a opadávání listů.

5

Hnojení

V létě hnojte banánovník alespoň jednou za čtrnáct dní. Vhodným hnojivem je tekutý substrát pro pokojové rostliny, který obsahuje větší podíl draslíku.

V zimě banánovník přihnojujte jednou za měsíc stejným druhem tekutého hnojiva. V zimě není vegetační období banánovníku, četnější hnojení by mohlo rostlině uškodit.

6

Přesazování

Ve chvíli, kdy kořeny banánovníku prorostou květináč, je potřeba, abyste rostlinu přesadili. Její podzemní oddenek je poměrně velký a potřebuje dostatek prostoru.

Mladší rostlinu přesazujte na jaře. Starší rostliny přesazujte pouze v období od března do července. Rostlinu nepřesazujte příliš často, aby měla možnost dostatečně zakořenit. U dospělé rostliny je postačující interval přesazování jednou za dva – tři roky.

7

Nemoci

Banánovník může být napaden celou řadou škůdců a chorob. V našich podmínkách se nejčastěji jedná o houbové choroby, ze škůdců jsou to především svilušky, třásněnky, vlnatky a červci.

Tyto rady jsou základem pro úspěšné pěstování banánovníku v interiéru. Plodů se ze strany banánovníku zřejmě nedočkáte, získáte však velice pěknou, exotickou a dekorativní pokojovou rostlinu.

Autor: chiquita
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak pěstovat ficus benjamina
Ficus Benjamina je drobnolistý ficus, který je pro svůj vzhled často pěstován jako pokojová bonsai. Ficus Benjamina je vcelku nenáročná rostlina, ale…
Jak pěstovat orchideje | rady
Jak pěstovat orchideje | rady. Orchideje jsou jedny z nejpěknějších pokojových rostlin, které lze pěstovat v našich podmínkách. Orchideje jsou původem…
Jak pěstovat kaktusy
Kaktusy jsou vhodné pokojové rostliny pro ty, kteří se v pěstování kytek moc nevyznají. Kaktusy jsou totiž nenáročné rostliny, které toho moc nepotřeb…
Obrázek není k dispozici
Jak pěstovat mátu peprnou
Máta – pěstování. Máta peprná je bylina, která stále více získává na oblibě. Mátu peprnou najdeme v zubních pastách, ústních vodách, mentolových žvýka…
Jak pěstovat Azalku
Pěstování azalky. Azalka patří k pokojovým rostlinám, které vám udělají pořádnou parádu i v zimních měsících. Pokojová azalka je typickou zimní krásko…