Přejít k hlavnímu obsahu

Jak poznat kozáky a křemenáče | atlas hub

27. Září 2018

Kozáci a křemenáče patří mezi hřibovité houby. Jsou to dobré houby, vhodné k všestrannému použití. Rostou převážně v listnatých lesích, podél lesních cest, na hrázích rybníků. Pojďme si představit kozáky a křemenáče. Jak je poznat?

Co je potřeba

  • volný čas
  • příznivé počasí
  • dobrá nálada
1

Kozák březový

Kozák březový je svým výskytem vázán na břízu, s níž vytváří mykorhizu. Je dosti hojný. Roste jednotlivě nebo i ve skupinách od června do října. Klobouk má světle šedohnědý, později obvykle hnědý. Výtrusná vrstva je šedobílá, při pomačkání tmavne. Třeň je bělavý, kyjovitý s šedočernými šupinami. Nejchutnější jsou mladé plodnice. Starší houby jsou měkké, vodnaté a nehodí se na zpracování.

2

Křemenáč osikový

Křemenáč osikový je rozšířený druh, roste od června do října pod osikami. Najít ho můžeme na okrajích lesů a na travnatých stanovištích podél lesních cest. Klobouk je oranžově hnědý, jemně plstnatý. Rourky jsou bělavé, u starších plodnic šedé až žlutošedé. Třeň se směrem dolů ztlušťuje, často bývá zahnutý. Jsou na něm zpočátku bělavé šupinky, později mění barvu na červenavě hnědou. Dužnina je bílá, tvrdá a po rozkrojení mění barvu do šedofialova až černa. Houba je v mládí výborná, starší plodnice měknou a nejsou tak kvalitní. Křemenáč téměř nečerviví.

3

Křemenáč březový

Křemenáč březový se vzhledem podobá osikovému, má však světlejší barvu klobouku. Roste nejčastěji v červenci až září, výjimkou nejsou časnější nebo naopak pozdější nálezy. Roste pod břízami na písčitých půdách. Klobouk je v dospělosti vyklenutý, jemně plstnatý hnědooranžové barvy. Ústí rourek jsou špinavě bílá. Třeň je pevný a tvrdý, v mládí velice tmavý, v dospělosti s černými šupinami. Po rozkrojení se dužnina zbarvuje šedočerně. Je to vynikající a ceněná jedlá houba, která se dobře suší. Je vhodný do většiny houbových jídel. V polévce je tmavý.

4

Křemenáč bělostný

Tato krásná houba by se neměla sbírat. Je zařazena v Červeném seznamu kriticky ohrožených hub. Roste v březových porostech s osikami. Její nálezy by se měly evidovat.

5

Kozák dubový

Kozák dubový je neobvykle zbarvený druh. Má žlutý až žlutohnědý klobouk, okrově žluté póry a kyjovitý třeň s řadami okrově žlutých teček. Dužnina je pevná, na řezu se zbarvuje vínově až černě. Často červiví. Patří k ohroženým druhům, neměl by se sbírat.

Kozáci a křemenáče v mládí mají tvrdší plodnice. Zkuste si z nich uvařit houbové lečo nebo guláš.

posl. úprava 27. 9. 2018

  • Vždy sbírejte jen ty druhy hub, které bezpečně znáte!

Varování

Mirka K. | Út, 09/25/2018 - 09:09

Dobrý den, děkuji za názor. Máte pravdu, měla jsem uvést, že název jsem opravila. Kozák dubový - foto je staženo z fotobanky, porovnáním v různých atlasech jsem nabyla dojmu, že je správné. Co se týká ostatních, je vidět, že se vyznáte, ale nevím, jestli máte pravdu. V každém případě se pokusím nahradit fotografie letošními nálezy. Pokud máte nějakou připomínku, pište na jakodmaminky@gmail.com. Ráda odpovím, diskuse zde na stránkách nemůže být tak podrobná.

houbař (neověřeno) | Po, 09/24/2018 - 21:56

Vážená paní,
změnit text článku a pak suverénně tvrdit, že vše v něm uvedené je správně, je tak trochu chucpe. Původně jste totiž měla u 4. položky uveden chybný název křemenáč bílý, nikoliv (nyní již opravený) správný název křemenáč bělostný.
Co se týká obrazové dokumentace k jednotlivým druhům, ta se bohužel nápravy nedočkala, a přes Vaše přesvědčení, že veškeré fotky jsou přiřazeny správně, ve skutečnosti tomu tak není:
1. kozák březový - zde se dá souhlasit
2. křemenáč osikový - problém není ani tak v tom, že by fotka byla neostrá, ale hlavně se jedná o typické plodnice křemenáče březového (pokud tedy nepočítám tu jednu malou plodnici kozáka s hnědým kloboukem uprostřed vyfocené skupinky)
3. křemenáč březový - plodnice křemenáče smrkového
4. křemenáč bělostný - plodnice buď kozáka bílého, nebo světlé (albinotické) variety kozáka šedohnědého
5. kozák dubový - plodnice křemenáče osikového

Hezký večer přeji.

Mirka K. | Po, 09/17/2018 - 08:56

Děkuji za příspěvek v diskusi. Fotografie jsou přiřazeny správně, pouze fotografie č.2, křemenáč osikový, je neostrá, takže Vám možná přijde nesprávná. Jména jsou uvedena správně, záleží na tom, jak starý atlas hub používáte.

houbař (neověřeno) | Ne, 09/16/2018 - 22:55

Když už se článek honosí názvem "Jak poznat kozáky a křemenáče" a tváří se jako osvěta, pak by v něm jednak měla být použita správná jména hub, a také by k jednotlivým položkám měly být přiřazené fotky odpovídající prezentovaným druhům, nikoliv fotky druhů jiných.

Další zajímavé články