Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat orchideje

02. Únor 2012

Orchideje jsou jedny z nejpěknějších pokojových rostlin, které lze pěstovat v našich podmínkách. Orchideje jsou původem rostliny z deštných pralesů, přesto není péče o ně některak složitá. Jak tyto exotické rostliny pěstovat, jaký druh orchidejí pro pěstování zvolit, vám poradí následující řádky.

1
Vhodné druhy pro pěstování orchidejí v bytech Ne všechny orchideje můžete pěstovat v bytech. Vhodnými druhy pro pěstování v interiéru jsou: - můrovec, latinsky Phalaenopsis, tato orchidej je jeden z nejvíce odolných druhů, je vhodná pro začátečníky, kteří se rozhodli orchideje pěstovat - Vanda, jedna z nejvíce atraktivních druhů orchidejí, je vcelku nenáročná na pěstování a na okolní podmínky - rod Paphiopedila a Dendrobium, zástupci těchto rodů jsou velmi atraktivní orchideje, navíc velmi odolné a vhodné pro pěstování v interiéru
2
Základní podmínky pro pěstování v bytě Všechny výše uvedené druhy orchidejí jsou vhodné pro pěstování v interiéru, kde je stálá teplota přibližně okolo 20 °C. Samozřejmě nevadí, když teplota například v noci nebo během zimy mírně poklesne. Tyto druhy orchidejí rostou ve volné přírodě v oblasti tropických lesů. Dobře snášejí sluneční světlo, neměli byste je však umístit na přímé sluneční záření. Ve volné přírodě jsou orchideje chráněny proti přímému slunečnímu záření vysokými deštnými pralesy.
3
Epifytický druh Výše uvedené druhy orchidejí jsou druhy epifitycké, což v překladu znamená, že se jedná o rostliny, které většinu živin přijímají pomocí vzdušných kořenů. Pokud chcete tyto druhy orchidejí pěstovat, připravte si, že budete potřebovat více prostoru. Zejména pro druh Vanda je vhodné rostlinu pěstovat v teráriích nebo ve skleněných vitrínách, kde můžete rostlině zajistit větší vlhkost. Vcelku nenáročný je můrovec, který můžete pěstovat v květináči. Důležitou podmínkou je, abyste rostlinu umístili do vhodného substrátu. Květináč by neměl být příliš velký, může být také průhledný, protože kořeny orchidejí nevyžadují tmu.
4
Substrát Aby vám orchideje rostly a prospívaly, je potřeba, abyste je pěstovali ve vzdušném speciálním substrátu, který neobsahuje velké množství živin. Substrát by neměl být příliš kyselý. Pamatujte, že ne všechny substráty, které lze zakoupit, jsou pro pěstování orchidejí vhodné. Substrát pro orchideje si můžete zhotovit sami z: nalámané borové kůry, polystyrenu, dřeveného uhlí a kousků molitanu.
5
Zálivka Orchideje pochází sice z tropických a subtropických deštných pralesů, jedná se však o rostliny, které nesnáší trvale vlhkou zeminu, jelikož převážnou část potřebných živin přijímají vzdušnými kořeny. Orchideje tedy nepřelívejte. Přílišné množství zálivky způsobuje nedostatek kyslíku, uhnívání kořenů a následně odumření celé rostliny. Doporučujeme rostlinu i s květináčem v intervalu jedenkrát – dvakrát týdně ponořit do vody a poté nechat okapat. Rostliny, které mají vzdušné kořeny, denně roste, alespoň dvakrát.
6
Voda Kvalita vody má na pěstování orchidejí také svůj vliv. Orchideje těžce snáší tvrdou vodu, protože způsobuje hromadění solí, které orchidejím škodí. Máte-li možnost, sbírejte dešťovou vodu, která je pro orchideje nejvíce přirozená. Nemáte-li možnost sbírat dešťovou vodu, tak si měkkou vodu vytvořte sami. Tvrdou vodu totiž můžete změkčit převařením nebo ji nahradit vodou destilovanou.
7
Hnojivo Orchideje nejsou rostliny, které by byly příliš náročné na živiny. Stačí, abyste je přihnojovali jedenkrát za dva týdny speciálním hnojivem. V zimním období rostlinu nehnojte. Pěstujete-li orchideje, které mají vzdušné kořeny, hnojte je pomocí rozprašovače při rosení rostliny. K zálivce jednoduše přidejte určenou dávku hnojiva pro orchideje. Klasické hnojivo pro pokojové rostliny nedoporučujeme používat, může obsahovat vápník, který je pro orchideje nežádoucí, může vaší rostlinu trvale poškodit. Naopak by hnojivo mělo obsahovat dostatek fosforu a draslíku.
8
Květy Pokud vaše orchidej odkvete, nezoufejte. Seřízněte odkvetlý stonek v jeho spodní části – přibližně v jeho třetině. Dáte tak rostlině sílu a možnost, aby vyrašil stonek nový a kvetení se opakovalo.
Autor: chiquita
Hodnocení
koralína Svatošová (neověřeno) | Čt, 03/24/2016 - 19:07

mohu se zeptat? Jaký je běžný výskyt orchidejí?

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici