Přejít k hlavnímu obsahu

Jak podat návrh na vklad do katastru nemovitostí v roce 2013

Návrh na vklad práva do katastru nemovitostí musí být nově podán výhradně na předepsaném formuláři. Zatímco v roce 2012 byly formuláře již k dispozici, ale jejich využití nebylo povinné, od Nového roku se bez formuláře neobejde nikdo, kdo prodává nebo daruje nemovitost, resp. je kupujícím anebo obdarovaným. To stejné platí i tehdy, zřizujete-li věcné břemeno, a samozřejmě v celé řadě dalších případů. Máte-li připravenou kupní či jinou smlouvu, nezbývá vám, než zabrousit na stránky Českého úřadu zeměměřičského a katastrálního a zorientovat se ve změti formulářů a vysvětlivek.

1

NAVŠTIVTE STRÁNKY KATASTRÁLNÍHO ÚŘADU

Odkaz na stránky státní správy zeměměřičství a katastru, konkrétně jejich naleznete zde:

http://www.cuzk.cz/

Nyní klikněte na sekci "Formuláře" a zobrazí se vám jednotlivé formuláře i pokyny pro jejich vyplnění. Nyní už máte napůl vyhráno. Stačí vybrat správný formulář.

2

VYBERTE DRUH FORMULÁŘE

a) Formulář si spolu s pokyny stáhněte ve formátu DOC nebo PDF k sobě do počítače a vyplňte ho.

b) Druhou možností je využít formulář ve formátu ZFO, který má integrovanou nápovědu. Formulář vám nápovědu aktivně zobrazuje a proto nemusíte nahlížet do pokynů, které by byly na samostatné listině, což bývá pro navrhovatele nepřehledné. Vyplňování je proto snadnější než podle písm. a). Software pro vyplňování v tomto formátu nabízí katastr nemovitostí zdarma ke stažení.

c) V posledním případě můžete využít tzv. "inteligentní formulář", přístupný zde:

http://nv.cuzk.cz/Web/Uvod.aspx

Všechny výše uvedené případy vyplňování jsou v souladu s aktuální právní úpravou. Naopak již není možné napsat si vlastní žádost, byť by splňovala náležitosti výše uvedených formulářů.

3

POUŽIJTE "INTELIGENTNÍ FORMULÁŘ"

Další popis už se týká jen postupu podle kroku 2 písm. c), tedy využití interaktivního formuláře. Jedná se přehlednou aplikaci, s jejíž pomocí vyplní formulář i laici, kteří se dosud o danou problematiku blíže nezajímali. Formulář vám navíc bude přístupný online, takže se nemusíte bát, že byste něco zapomněli vyplnit nebo udělali chybu a další den byste museli formulář složitě přepisovat. K rozepsanému formuláři se totiž můžete libovolně vracet a jednotlivé údaje v něm měnit nebo upřesňovat.

Nacházíte-li se na stránkách http://nv.cuzk.cz/Web/Uvod.aspx úplně dole máte na výběr ze dvou ikonek:

a) Nový návrh
b) Otevřít uložený návrh

Protože návrh vyplňujete prvně, zvolte variantu "Nový návrh".

4

VYBERTE MEZI ZJEDNODUŠENÝM A ÚPLNÝM SCÉNÁŘEM NÁVRHU NA VKLAD

"Zjednodušené vytvoření návrhu na vklad" zvolte tehdy, pokud:

- darujete nebo prodáváte nemovitost/i
- darujete nemovitost/i se zřízením věcného břemene
- chcete směnit nemovitosti
- zřizujete věcné břemeno
- vymezujete bytové jednotky v domě formou prohlášení vlastníka

Pokud vaše životní situace nespadá pod výše uvedené, budete muset zvolit "Úplný scénář pro návrh na vklad".

V obou případech nezapomeňte vyplnit kontrolní kód.

5

VYPLŇTE ONLINE JEDNOTLIVÉ BODY

Podle zvolené životní situace vás aplikace automaticky provede jednotlivými kolonkami, které musíte vyplnit. Pokud se například rozhodnete prodat dům, bude třeba uvést:

- kterých nemovitostí se prodej týká
- kdo prodává
- komu prodává
- doplňující údaje

Pamatujte že alespoň jeden z účastníků (prodávající nebo kupující) musí být označen jako navrhovatel.

6

STÁHNĚTE NÁVRH

Nyní můžete přejít do sekce "Souhrn" a kliknout na "Náhled návrhu na vklad". Je-li náhled v pořádku, stáhněte si návrh, který podepíše navrhovatel, případně navrhovatel, a který bude třeba doručit příslušnému Katastru nemovitostí.

Kolonka pro navrhovatele či navrhovatelů není na konci formuláře, ale v textu.

Poplatek za návrh na vklad činí 1.000,- Kč, ať už se rozhodnete pro kterýkoliv způsob vyplnění formuláře.

Pokud návrh na vklad neotevřete, bude za 60 dní automaticky smazán. To samozřejmě platí pouze pro vyplňování tzv. interaktivního nebo-li inteligentního formuláře.

Interaktivní návrh si průběžně ukládejte. Na vámi zvolený e-mail vám bude zaslán kód návrhu a vaše heslo. Z tohoto důvodu není nutné vyplnit celý návrh najednou, ale můžete se k němu dle potřeby vracet.

Článek má pouze informativní charakter, redakce neodpovídá za případnou škodu.

Autor: Zuzana B.
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak žádat náhradu škody po státu
Stát odpovídá za škodu způsobenou při výkonu státní moci. Sám od sebe vám ale stát (ani jednotlivé úřady či úředníci) škodu nezaplatí, a to ani tehdy,…
Obrázek není k dispozici
Jak přenechat byt do podnájmu
Otázku bydlení někdy řešil každý z nás. A protože ne všichni si můžeme dovolit bydlet ve vlastním bytě či domě, případně ve vlastním bydlet nechceme,…