Přejít k hlavnímu obsahu

Jak postupovat při ztrátě občanského průkazu

09. Únor 2012

Ztráta občanského průkazu je jistě nemilou události, která vyžaduje neplánovaný výdaj a ztrátu času nutného pro vyřizování nového občanského průkazu, jednou se však může stát každém z nás. Jak postupovat v takovémto případě, kde a co je potřeba udělat, se dozvíte z několika kroků tohoto článku.

Co je potřeba

rodný list
1x pasovou fotografii
2-3 návštěvy na úřad.

1

V prvé řadě je potřeba oznámit ztrátu občanského průkazu. Oznámení můžete podat na obecním nebo městským úřadě, nejlépe v místě vašeho trvalého bydliště. Oddělení úřadu, kde tak můžete učinit se většinou jmenuje "Odbor evidence obyvatel a osobních dokladů".
Při oznámení budete muset uvést, kde jste občanský průkaz ztratili.
Zároveň, ihned po oznámení se stává starý občanský průkaz neplatný, číslo tohoto průkazu bude zaneseno do celonárodní databáze neplatných občanských průkazů.

2

Po oznámení dostanete potvrzení o občanském průkazu, kde bude uvedené číslo původního občanského průkazu, adresa trvalého bydliště a jiné osobní údaje.
Nyní máte 15 dní na to, abyste požádali o nový občanský průkaz. Žádost je nejlepší podat ihned při oznámení ztráty občanského průkazu.

3

Nyní je potřeba podat žádost o vydání občanského průkazu. Žádost podáte na obecním nebo městským úřadě na odboru evidence obyvatel a osobních dokladů dle vašeho trvalého bydliště. Abyste mohli žádost podat, je potřeba, abyste předložili originál nebo ověřenou kopii rodného listu, jednu barevnou pasovou fotografii a uhradili správní poplatek kolem 100 Kč.

4

Vyřízení žádostí o nový občanský průkaz trvá 14 - 30 dní. Zákonem je garantováno, že žádost bude vyřízená do 30 dní.

5

Až se vám bude zdát, že již uplynula dostatečná doba pro vyřízení žádosti, zajděte si na úřad, kde byla žádost podána a zjistěte v jakém jeto stavu. Úřady zatím nemají ve svých standardních službách oznámení o vyřízení žádosti například pomoci SMS nebo emailu, proto je nutné, abyste si to pohlídali sami.

- doporučuji si zajít na úřad již po 14 dnech, většinou je průkaz hotov v této lhůtě,

- pokud občanský průkaz ztrácíte často, můžete dostat od úřadu pokutu ve výší 10000 Kč,

Autor: Ivan M.
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak změnit trvalé bydliště
Změnu trvalého bydliště řeší většina lidí. Důvodů k tomu může být mnoho, nejčastěji však stěhování nebo pořízení nového bydlení. Změna trvalého bydliš…
Jak upéct drobenkový makový koláč
Makový koláč z drobenky je z kategorie receptů pro začátečníky. Zvládne jej upéct naprosto každý, včetně starších dětí. Mezi dvěma vrstvami křupavé dr…
Jak zapéct těstoviny s houbami a slaninou
Z vycházky už si v tuto dobu, máte-li štěstí, můžete přinést čerstvé houby. Mezi nejznámější druhy rostoucí na jaře patří kromě jiných i Závojenka pod…