Přejít k hlavnímu obsahu

Jak připravit cuketový nákyp | recept

Recept na cuketový nákyp. Cuketový nákyp má několik výhod: je rychlý, zdravý a máme-li dobrý zdroj cuket a nemusíme je kupovat, pak je cuketový nákyp i levný. Bez připomínek ho snědí i členové rodiny, kteří cuketám příliš nefandí. Cuketový nákyp jíme teplý i studený. Jak nákyp z cuket připravit? Přinášíme recept na jednu jeho možnou variantu v pečicí troubě.

Co je potřeba

cuketa
vejce
další suroviny podle návodu
kuchyňské vybavení a pečící troubu

1
Základem cuketového nákypu je cuketa. Vyzrálejší pustí méně vody, ale použít můžeme i cuketu mladou. Do cuketového nákypu dále přidáváme vejce, která pokrm zkypří a zpevní, a nějaké plnidlo, které nasákne přebytečnou vodu (mouku, strouhánku, vločky). Cuketový nákyp pečeme v troubě ve vymazaném pekáči.
2
Cuketu oloupeme, vyzrálejší plod zbavíme jader, nastrouháme na hrubém struhadle nebo nožem nasekáme na menší kostičky. Trochu pomačkáme rukou a puštěnou vodu slijeme (můžeme ji nalít do jakékoliv polévky, jestli právě nějakou vaříme). Vodu je třeba slít, protože jinak by byl pokrm rozbředlý.
3
Čtvrt kilogramu mletého trochu posoleného a opepřeného vepřového masa dusíme na jedné velké pokrájené cibuli asi deset minut. Nebo na masovém mlýnku pomeleme zbytky tepelně upraveného masa z předchozího jídla, případně kuřecí maso z křídel a hrudi, které jsme vyvářeli na polévku. Jinou možností je na cibuli vysmahnout na drobné kousky nakrájenou libovou slaninu nebo málo tučné uzené maso. Vařené maso s cibulovým základem jen promícháme, už dáme neopékáme, jen mírně dochutíme pepřem. Necháme zchladnout.
4
Do zadělávací mísy dáme připravenou cuketu, maso s cibulkou, tři vaječné žloutky, jeden hrnek strouhánky nebo hrubé mouky, nebo kombinaci obého, případně můžeme část mouky nebo strouhánky nahradit ovesnými vločkami. Ušleháme tuhý sníh z bílků a lehce vmícháme do hmoty. Komu se nechce šlehat bílky, vmíchá do těsta vejce celá, ale do sypké moučné přísady rozmíchá půl prášku do pečiva. Do směsi můžeme přidat sekané zelené bylinky - například zelenou petrželku, kerblík nebo celerovou nať.
5
Hmotu nalijeme do sádlem nebo olejem vymazaného pekáče. Urovnáme povrch, trochu pokapeme tukem (olej, sádlo, máslo, rostlinný tuk) a dáme péct do vyhřáté trouby. Cuketový nákyp pečeme při 180 stupních, nejprve pod poklicí, pak odkryté. Nemáme-li poklici na zapékací nádobu, přikryjeme povrch pokrmu alobalem nebo pečícím papírem. Dopékáme odkryté, až se vytvoří zlatá kůrka. V poslední fázi pečení můžeme posypat strouhaným sýrem.
6
Cuketový nákyp necháme po upečení chvíli stát, aby trošku ztuhl. Pak lopatkou nabíráme porce. Podáváme s vařenými bramborami. Cuketový nákyp je připraven k snědku - a tím je i náš cuketový recept u konce. Dobrou chuť!

Do cuketového nákypu můžeme přidat i jiné druhy zeleniny: ovařený květák nebo nakrájená syrová rajčata či papriky, ale jen trochu, aby byl cuketový základ zachován.

Autor: eliska1544 | Zobrazit autorská práva

Foto receptu na cuketový nákyp: autorka

Hodnocení
poetkavlasta (neověřeno) | So, 08/08/2015 - 11:00

Děkuji za všechny cuketové nápady, těch není nikdy dost. Cuketa je výborná , měli jsme jich na chalupě spousty, utržená vydrží dlouho k pořebě i v lednici. Používala jsem je běžně na ("okurkový" salát) - ty mladé i s kůrou, jen důkladně omyté, navíc mladé cukety jsou bez zrníček. Ochutila jako okurkový salát, skoro to nebylo k poznání.Také jsem ty menší zavařovala jako okurky, nebo z nich dělala do sklenic "okurkové" řezy. To když se mi jich nahromadilo. Ty velikánské sklízel muž až po bramborách, vždy jich byla plná traktor. vlečka (pěstovali jsme je na poli) vysypal je na stodole a přikryl černou folií a tak byla krmivová zkladna pro všechna domcí zvířata na celou zimu. Ve šrotovnku se nasekaly na kousky, posypaly šrotem a havěť se mohla ujíst. Já si z nich někdy dělala dušené zelí, je výborné - moc nám chutnalo). Ať žije cuketa, je to výborná zelenina. Vlasta

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Cuketový prejt je dobré řešení, jak si dopřát alespoň iluze zabíjačkové pochoutky v době, kdy právě není „čas prejtu“ - v létě a v horkém počasí. A ne…
Cuketová polévka | recept. Cuketová polévka je velmi jemná a delikátní, což do jisté míry způsobuje i poněkud neutrální a fádní chuť samotné cukety. C…
Cuketová nádivka je výtečná nejen pro plnění masových kapes, drůbeže či zeleniny, ale velmi dobře chutná i jako samostatně upečený příkrm k pečeným a…