Co je potřeba

- poškozené zboží
- ideálně účtenka

1

Vada zboží

Koupili jste si televizi, ale přestala fungovat. Šli jste do práce v teniskách, ale promokly. Udělali jste si výlet na bruslích, ale přezka praskla... Určitě byste vymysleli tisíc dalších případů, které se staly vám nebo vašim známým. Prvním krokem k reklamaci je každopádně zjištění vady, i když toto zjištění nebývá být nijak příjemné. Ve hře můžou být stovky, ale i tisíce korun.

2

Cesta do prodejny

S sebou si vezměte účet (pokud ho nemáte, existují i jiné možnosti- např. výpis z banky, pokud jste platili kartou) a samozřejmě vadné zboží. Nepotřebuje ani krabici, ani visačku s cenovkou, ani záruční list. Pokud vám v prodejně budou tvrdit opak, nenechte odradit!

3

Prvních 6 měsíců

Proč je vlastně výhodné, že se zboží poškodilo v prvních 6 měsících? Odpověď dává § 616 občanského zákoníku: Pokud se vada objeví v prvních 6 měsících ode dne nákupu, má se za to, že existovala již v době převzetí věci, a to za předpokladu, že to neodporuje povaze věci nebo se neprokáže opak.

Proto vy nemusíte dokazovat prodavači, že jste škodu nezpůsobili svým nevhodným zacházením, ale prodavač musí dokázat vám, že jste s věcí zacházeli jinak než podle návodu. Pokud vám to nedokáže (většinou nemá jak, i kdyby jste s věcí skutečně nakládali jinak, než je vhodné), reklamaci vám musí uznat.

4

Realita

Argument prodavače může být třeba následující: Kůže na botách popraskala, protože jste v nich evidentně sportoval. Ale tohle jsou kožené vycházkové boty a podle návodu nebyly určeny na sport, proto vám reklamaci neuznávám.

Vaše reakce: Skutečně? A jste schopen mi to dokázat?

5

Výměna zboží

V prvních 6 měsících jste to jen vy, kdo rozhodne, jestli se věc bude opravovat, nebo jestli si z prodejny odnesete věc stejného druhu, ale úplně novou. Vždy to ale musíte prodavači říct! Samozřejmě budete mít zájem na tom, aby vám věc vyměnili za novou. Pokud již takovou věc nemají (např. daná televize se přestala vyrábět), musí vám vrátit peníze.

6

Modelová situace

Vaše reklamace může vypadat například takto: Dobrý den, před třemi měsíci jsem si u vás koupil tento batoh, ale utrhla se mu obě ucha. S batohem jsem zacházel jen podle přiloženého návodu a vylučuji, že by s ním nevhodně nakládal někdo jiný, protože batoh jsem měl stále u sebe.

Prodavač: Batoh má nosnost maximálně 5 kg, vy jste v něm určitě nosil těžší věci! Reklamaci vám proto neuznáváme.

Vy: Už jsem vám jednou řekl, že jsem s ním zacházel jen podle návodu. A i kdyby ne, podle občanského zákoníku jste to vy, kdo mi musí prokázat, že jsem batoh poškodil svým nevhodným zacházením. Batoh si nepřeji opravovat, chci nový. Pokud nový nemáte, vezmu si peníze.

(Prodavač zpravidla zavolá vedoucí prodejny, takže jí zopakujete to samé a máte "vyhráno").

Tipy

Zkuste zůstat klidní. Nekřičte po prodavači, taky je to jen člověk a nepřijímat reklamace zpravidla bude mít "nařízeno" od zaměstnavatele. Jednoduše nemáte arogantní chování zapotřebí, právo je na vaší straně.

Nikdy se nenechejte odradit! "Pohrozit" můžete známým právníkem, článkem v regionálních novinách a snad i Českou obchodní inspekcí (zkratka ČOI, která se ale vaším problémem spíše zabývat nebude, protože má prioritně jinou náplň práce).

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.261905
Average: 4.3 (42 votes)