Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se starat o pokojové rostliny

15. Únor 2020

Jen těžko bychom hledali domácnost, kde by v květináči nebyla alespoň jedna pokojovka. Zelené nebo kvetoucí rostliny zútulní jakoukoli místnost. Pokud se k nim chováme hezky, odmění se nám spoustou listů a květů. Jak se o ně starat, abychom z nich měli stále radost?

1

Někomu se vejdou květináče akorát na okenní parapet, ale kdo má víc místa, může si jich dovolit mnohem víc. S tím ale přichází otázka: kam tu kterou nádobu s rostlinou dát, pokud jde o světlo? Nároky jednotlivých rostlin jsou totiž velice odlišné.

Zatímco některé bez světla rychle chřadnou, jiným sluneční paprsky nedělají dobře a vyhovuje jim polostín. Některé druhy si dokonce libují tam, kde převládá stín.

2

Stejné je to i s vláhou. Velké rozdíly jsou především v tom, jak často máme rostliny zalévat. Některé nesnesou přelití, zatímco u jiných se toho bát nemusíme. Záleží i na tom, kam přijde voda. Například fialka africká dává přednost zálivce do misky, jiným pokojovkám nevadí, když je zaléváme vrchem. Určité druhy rostlin vyžadují i velkou vzdušnou vlhkost – k takovým se řadí například monstera, která má vzdušné kořeny. Dalším dělá dobře zvlhčování vzduchu a pravidelné rosení.

Průvan nedělá dobře žádné pokojovce. Existují ale takové, které si potrpí na čerstvý vzduch a vyžadují letnění.

3

Co do nároků na velikost květináče jsou mezi rostlinami také obrovské rozdíly. Tak třeba oblíbený, téměř nesmrtelný tchýnin jazyk snese i velice stísněnou nádobu. A pak jsou rostliny, které je nutné každý rok na jaře přesazovat a spolu s novou zeminou je přemístit do větší nádoby.

Při přesazování dávejme pozor na to, že s jediným druhem substrátu nevystačíme. Například sukulenty (kaktusy) potřebují jinou zeminu ve srovnání s orchidejemi, palmami, banánovníkem nebo dracénou.

Nezapomínejme v rámci pravidelné péče ani na hnojení, díky němuž rostlina dostává průběžně látky, potřebné k životu. Přes zimu však tuto aktivitu omezíme.

  • Nezalévejte vodou, kterou natočíte z kohoutku. Nechte ji nejprve odstát.
  • Některé rostliny jsou velice náchylné na přemokření. Omezte proto zálivku, pokud je v bytě chladno a vlhký vzduch, voda se pak odpařuje pomaleji.
  • Pokud je to možné, nachytejte do nádoby dešťovou vodu a tou pak rostliny zalévejte.
  • Některé pokojovky vyžadují kromě speciální zeminy i speciální hnojiva.

Rostliny, které jsou jedovaté celé nebo jejich části, dejte z dosahu dětí a domácích zvířat!

Autor: MARTI
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak se zbavit smutnic | rady a tipy
Jak pěstovat tlustici