Přejít k hlavnímu obsahu

Jak si vyrobit hnojivo z kávy, slupek od banánu a vaječných skořápek

Domácí přírodní hnojivo | postup výroby. Přírodní hnojivo se na zahradě vždycky hodí. Pro jeho výrobu nám bude stačit kávová sedlina, slupky od banánu a vaječné skořápky. Tento kuchyňský odpad obsahuje minerální látky potřebné pro růst rostlin, především těch, co milují kyselejší půdu. Hodí se tedy pro rajčata, papriky, brambory, angrešt, jahody či pažitku. Příprava tekutého hnojiva je rychlá a snadná. Je možné si vyrobit i jeho suchou a trvanlivější verzi. Využijte kuchyňského odpadu a vyrobte si domácí přírodní hnojivo.

Co je potřeba

  • kávovou sedlinu z jednoho šálku kávy
  • 3 banánové slupky
  • 3 vaječné skořápky
  • 1 litr vody
  • nádobu na skladování
  • mixér
1

Kávová sedlina

Kávová sedlina obsahuje velké množství dusíku, který se uvolňuje postupně a vyživuje půdu dlouhodobě. Dále obsahuje cenné minerální látky jako hořčík, drasík, fosfor a měď. Káva přitahuje žížaly, které půdu krásně provzdušní a naopak odpuzuje nežádoucí slimáky a mravence. Lógr je možné nasypat i samostatně okolo rostlin či jej jako zdroj dusíku přidávat na kompost.

2

Banánové slupky

Banánové slupky obsahují především draslík, dále vápník, hořčík i fosfor. Díky tomu dodávají rostlině sílu a odolnost proti škůdcům. Pro urychlení růstu malých sazeniček můžeme namočit 2 banánoné slupky do asi 1 litru vody, nechat 2 dny a pak vodu používat k zalévání.

3

Vaječné skořápky

Vaječné skořápky jsou bohaté na vápník a jsou výborné jako hnojivo pro rajčata, papriky či lilek. Chrání také květy před uhnitím. Pokud je nadrtíme nahrubo a nasypeme okolo rostlin, slimáci a hlemýždi se této ostré překážce určitě vyhnou. Skořápky jsou skvělé také na kompost.

4

Postup výroby tekutého hnojiva:

Vaječné skořápky pečlivě vymyjeme a ideálně ještě zahřejeme v troubě (v mikrovlnné stačí 2 minuty) kvůli zneškodnění bakterií a salmonely, banánové slupky nakrájíme a spolu s kávovou sedlinou umístíme do mixéru. Přidáme trochu vody a umixujeme na jemno. Vzniklé hnojivo přelejeme do lahve, doplníme zbytkem vody a necháme 2 dny fermentovat. Poté můžeme používat.

Použití: 1x za 15 dní

Uchováváme v lednici.

Postup výroby suchého hnojiva:

Skořápky upravíme stejně jako u postupu výše a necháme je pár hodin oschnout. Poté je podrtíme např. v hmoždíři, v sáčku nebo mixérem na jemný prášek. Banánové slupky usušíme, poté nalámeme a umixujeme. Obojí smícháme se suchou kávovou sedlinou a máme hotovo.

Použití: 1 lžíci přimícháme do půdy

Toto hnojivo ocení i růže.

Dávkujeme raději méně než více.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat srdcovku nádhernou
Jak pěstovat kustovnici čínskou