Přejít k hlavnímu obsahu

Jak si najít práci v zahraničí

Češi stále častěji jezdí za prací do zahraničí. Volný pohyb zboží, kapitálu a osob v Evropské unii funguje na plné obrátky a také v nečlenských zemích se pracujícím Čechům líbí. A proč taky ne? Budoucí očekávání ohledně vývoje důchodů, mezd a sociálních otázek obecně nejsou v České republice růžová. Pojďme se tedy podívat, jakými způsoby lze hledat práci v zahraničí.

Co je potřeba

znalost cizího jazyka
zájem vycestovat
odvaha
práce v zahraničí

1
EURES Práci v členských zemích Evropské unie můžete najít prostřednictvím oficiálního webu Evropské unie. Tzv. EURES se specializuje na lidskou pracovní mobilitu v zemích EU a návštěvníkům umožňuje vyhledávat zaměstnání podle oborů v záložce „uchazeči o zaměstnání“. Na přehledné webové stránce vyplníte požadované informace týkající se například stáří inzerátu, typu práce a pochopitelně též země, kde byste chtěli práci vykonávat. Po odsouhlasení zadaných údajů uvidíte seznam zemí, v nichž zaměstnavatelé pracovníka na požadovanou pozici hledají. Stačí si vybrat. Pokud se na server zaregistrujete, můžete si navíc do systému nahrát i svůj životopis a tak jej zpřístupnit potenciálním zahraničním zaměstnavatelům. Pro rady a cenné informace o práci v zemích Evropské unie můžete navštívit speciálně vyškolené pracovníky Evropské služby zaměstnanosti (EURES), kteří působí na všech čtrnácti krajských úřadech práce ČR.
2
Oslovení zaměstnavatelů Práci v zahraničí si můžete najít také přímým oslovením potenciálního zaměstnavatele. Pokud máte jasno v tom, co chcete dělat, na co máte kvalifikaci a schopnosti, nebojte se kontaktovat zahraniční firmu či instituci přímo například e-mailem. Nic nezkazíte, když text e-mailu pojmete formou průvodního dopisu. Představte se, uveďte, odkud jste se o firmě a poptávané práci dověděli. Informujte příjemce o vašich schopnostech, zkušenostech, kvalifikaci a především o vaší motivaci k tomuto zaměstnání. Na závěr nezapomeňte k e-mailu přiložit také životopis. Text e-mailu i životopisu pište nejlépe v příslušném cizím jazyce, případně také v angličtině, odpovídá-li tomu poslání firmy či instituce.
3
Internetové servery práce Užitečným pomocníkem při hledání práce v zahraničí vám mohou být také zahraniční servery nabízející práci zpravidla spíše občanům té které konkrétní země, než cizincům. Pokud ale víte, ve kterých zemích byste se rádi uplatnili, zadejte do vyhledávače nabídky práce ve zvolené zemi. Při případném odpovídání na jednotlivé inzeráty však myslete na to, že firmy, které pracovní místo na serverech nabízejí, nepočítají s tím, že jim na nabídku zareagují cizinci. Při konkrétních typech zaměstnání si tedy uvědomte vaše schopnosti, které jsou pro výkon zvolené práce podstatné (například ovládání jazyka), a teoreticky je srovnejte se schopnostmi občanů žijících v dané zemi.
4
Zprostředkovatelské agentury Asi většina lidí, kteří vyjeli za prací do zahraničí, využila služeb tzv. zprostředkovatelské agentury. Na českém trhu jich působí nespočet a stačí si jen vybrat tu, která svou nabídkou služeb nejlépe vyhovuje vašim požadavkům. Pozor si dejte na neznámé, podezřelé agentury. Raději upřednostněte ty, které na trhu působí delší dobu nebo ty, s nimiž už máte vy sami nebo případně vaši známí zkušenosti. Zprostředkovatelská gentura působí jako mezičlánek mezi zahraničními zaměstnavateli a žadateli o práci. Po vaší registraci u agentury (registrace často bývá zpoplatněná) si od vás agentura vyžádá informace o vaší osobě a také o tom, jaké zaměstnání (a v jaké zemi) byste chtěli vykonávat. Agentuře poskytnete rovněž životopis, případně specifikujete jiné doplňující údaje.
5
Příbuzní a známí Pokud přítel, kamarádka, sestřenice nebo jiní vaši známí dlouhodobě žijí a pracují v zemi, kde byste také vy chtěli za prací vycestovat, můžete toho využít. Doporučení, rady nebo zajímavé tipy mohou být k nezaplacení. Jestli známého nechcete příliš obtěžovat, požádejte ho alespoň o kontakty. A i kdyby vám nakonec rada nebo kontakt od známého přímo nepomohl při hledání práce, je dobré vědět, že v tom nejste sami a v případě nouze se v cizí zemi můžete na někoho obrátit.
6
Na vlastní pěst Mnoho především mladých, odvážných lidí se často vydává do zahraničí tzv. na vlastní pěst. Vedle hrozících rizik (kterých je jistě více než u výše zmiňovaných možností), má tento specifický způsob hledání práce dvě výhody: 1) případný zaměstnavatel má možnost poznat potenciálního zaměstnance osobně, 2) žadatel o zaměstnání, který vyjel hledat práci na vlastní pěst, je zpravidla ochoten začít pracovat ihned. A ještě jedna poznámka. Je třeba většinou počítat s tím, že tímto způsobem snáz naleznete zpravidla nekvalifikované zaměstnání (např. práce číšníka, prodavače či pokojské). Rovněž si uvědomte případná rizika, především pak hrozící situaci v případě nenalezení práce.

Nebojte se o možnostech práce v zahraničí informovat na internetu. Mnoho lidí své zkušenosti s prací v zahraničí sdílí na internetu.

Před cestou do zahraničí za účelem dlouhodobého pracovního pobytu se pořádně připravte, a to po všech stránkách. Nastudujte si princip sociálního i právního systému. Informujte se o všem, co by vás mohlo nemile překvapit.

Autor: Martina Havlíková | Zobrazit autorská práva

Foto: Foto: Leo Cinezi; zdroj: sxc.hu; Jan Willem Geertsma, sxc.hu; repro

Hodnocení
Monika (neověřeno) | Pá, 11/02/2012 - 14:44

Zajímavý článek, děkuji. Mně se vyplatilo hledat práci na menších pracovních portálech jako http://www.qprace.cz a dalších. Za zkoušku též stojí prohledávat firemní stránky zaměstnavatelů v okolí. Firmy na svých webech často zveřejňují volné pozice.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici